Home Belgisch Vi.be-tip van de maand: Sonderwålt

Vi.be-tip van de maand: Sonderwålt

by SANDRA REGENT

Wat ontstond tijdens een jamsessie in het Citadelpark op een zonnige lentedag is intussen uitgegroeid tot een vierkoppig indiekwartet: Sonderwålt. Ze hebben net een eerste ep Citadel uit waar enkele mooie songs op staan. Sonderwålt haalt z’n muzikale inspiratie bij oa. Courtney Barnett, maar ook bij Simon&Garfunkel en Fleetwood Mac. Van die laatste horen we ook wel wat terug in het stemtimbre van zangeres Manon. Het Gentse viertal brengt eenvoudige, lo-fi composities, knappe teksten en overtuigende vocals.

(c) Patersholfeesten – Sonderwålt

Het wat rauwere Stranger bijvoorbeeld heeft een mooie opbouw en knap gitaarwerk. De krachtige, korrelige stem van Manon en de eenvoudige lo-fi melodie vullen elkaar uitstekend aan. In het folky Espresso vinden we dan weer een glansrol voor de cello. Die klinkt niet minder dan magnifiek in combinatie met de wanhoop in de stem van de frontvrouw. ‘We need to find a way out of this mess’ blijft hangen en doet een beetje aan die andere talentvolle Belgische band, And Then Came Fall, denken.

Het charmante, meerstemmige Love Lesson N°1 gaat dan weer de jazzy toer op. Expressieve zang die geweldig aangevuld wordt door zachte gitaar- en percussieklanken en een perfect gedoseerde cello. Broken Strings heeft, ondanks de venijnige tekst, een gezellige countryvibe met eenvoudige maar geweldig catchy gitaarrifs. Dit is zo’n aanstekelijk nummer waarbij je voet automatisch begint mee te stampen en je jezelf betrapt op vingerknippen tegen wil en dank. ‘I have been wondering about good and bad’. Het enige wat wij ons afvragen is waar we deze meer dan degelijke, fraaie songs zo snel mogelijk live kunnen gaan beluisteren.