Home ReviewsLuminous Fresh TOEKOMSTMUZIEK: Control Top

TOEKOMSTMUZIEK: Control Top

by Wout Meganck

Ook aan de overkant van de oceaan is de postpunk aan haar opgang bezig. Zo nu en dan springt er eens een bandje uit en dan pikken we het graag op als onze toekomstmuziek. Control Top is een band uit Philadelphia bestaande uit zangeres Ali Carter op bas , Al Creedon op gitaar en Alex Lichtenauer op drums. Elk van de bandleden komt uit een andere muzikale subcultuur. Ali Carter heeft een neus voor new-wave songopbouw, Creedon speelde lang gitaar in shoegaze-indiebands en drummer Lichtenauer heeft een hardcore-achtergrond. Deze melting pot resulteert in snelle postpunk met nerveus scheurende gitaren, allesvernietigende drums en vette baslijntjes die schatplichtig zijn aan Joy Division. Ali schreeuwt en tiert boven alles uit als was het een skatepunkster op anabole steroïden. Je zou haast denken dat ze de in de leer ging bij onze Cocaine Piss.

Ze hebben met Covert Contracts een eerste album uit. De plaat verscheen op Get Better Records, een label dat nogal hamert op politieke correctheid met als slogan “For the queers, by the queers. no sexist, no racist, no transphobic, no homophobic, no apologist bullshit tolerated”. Het debuut van Control Top past helemaal in dit plaatje, want  in hun songs schreeuwen ze het uit tegen sociaal onrecht, het kapitalistische patriarchaat, machtsmisbruik en eisen ze het recht op zelfbeschikking op.

Deze eerste plaat werd geproducet door gitarist Al Creedon die dat eerder ook voor Priests deed en Jeff Zeigler die de knoppen deed voor onder meer Kurt Vile en The War On Drugs . De mannen zorgden ervoor dat Control Top heel rauw en authentiek klinkt. De plaat is nu enkel beschikbaar op Bandcamp, maar ligt zo lekker in het oor dat de kans klein is dat het niet zal worden opgepikt door promotoren op het Europese vasteland

Bandcamp

Facebook

Foto (c) Control Top Facebook