Home ReviewsLuminous Fresh SWANS – It’s coming it’s real (Young God Records)

SWANS – It’s coming it’s real (Young God Records)

by Yves Van der Straete

Na het uitbrengen van de albums To Be Kind en The Glowing Man en de daaropvolgende letterlijk fenomenale tour was het gedaan. Michael Gira was op, letterlijk opgebrand van alles te geven wat hij in zich had. Getuige daarvan de laatste livedubbelaar Deliquescence die hun allerlaatste exploten vastlegde. Nooit zoveel kracht gevoeld dan tijdens hun optreden in de Kompas Club in Gent in maart 2017. Het zwaarste optreden van ons leven. Muzikaal, emotioneel én volumineus. Een kernontploffing waar Tsjernobyl niet op tegen kan. We gloeien er na twee jaar nog altijd van. Na deze tour werd Swans ontbonden en we waren er niet goed van. Swans are dead hoorden we al een paar keer in ons leven, maar nu leek het definitief.

SWANS

Swans is nu verrezen als een feniks uit haar assen in een nieuwe gedaante. En ja, Thor en Norman zijn er weer bij, net als Larry Mullins. Maar Michael Gira heeft ook nieuw bloed bijeengezocht. Ben Frost, The Necks, Baby Dee, maar ook Anna en Maria von Hausswolf die op dit nummer de vocale achterban vervolmaken.

Na de laatste tien jaar in volle bombast  alle registers opengetrokken te hebben is het nummer It’s Coming It’s Real het eerste nummer van de nieuwe Swans. Delicater en genuanceerder, een beetje terug naar de sound van de wondermooie lp White Light. We zijn hier bij Luminous Dash enorm gespannen aan het uitkijken naar de nieuwe plaat Leaving Meaning en hopelijk een optreden in ons land want ze blijven met stip één van de beste livegroepen ooit.

How many more years? How much time is there left? Hopelijk nog een paar albums en tours. Laat die nieuwe plaat maar komen. Op 25 oktober ligt hij bij de betere platenwinkel. De tour vangt aan in de lente van 2020.

Reach out in a tunnel of steel
Fall through, it’s coming, it’s real
Breathe in the glittering dust