Home ReviewsAlbum Reviews FUNGUS IN MUGS – Early Hour (Eigen Beheer)

FUNGUS IN MUGS – Early Hour (Eigen Beheer)

by JAKOB VANHEE

Support your local bands! Graag en dus schuiven we vandaag Early Hour van Fungus in Mugs in onze speler. Opgetrokken uit Wichelse klei en met ex-leden van Streetlight Janitor en Crumb (het afrekeninghitje Swallow iemand ?), serveren ze ons zes nummers die uw aandacht opeisen.
Die aandacht én onze oren, worden direct meegezogen in het donker dreigende titelnummer. Een diepe bas en een vervaarlijk trage drumroffel ondersteunen de fluisterstem van zanger/gitarist Jan Van Den Abbeele. Je voelt een onrust, een woelen dat met een plots invallende gitaarriff gewicht geeft aan de song. Early Hour had gerust The Dark Hour mogen heten.

Opnieuw een ietwat ongemakkelijk gevoel bij het gefluit in Shallow Brain. Van luchtigheid geen sprake, integendeel. De drummer, half mens half dier naar het schijnt, overgiet met wisselingen en opnieuw bedrieglijk eenvoudige ritmes. Alles ademt een donkerheid uit en met een minimum aan bezetting gaan ze voor maximale sfeerzetting.

De valse trage Shoot/Strike wentelt zichzelf in een ietwat ongemakkelijk zelfbeklag, waarbij de opgebouwde spanning wordt gesneden door een reverb gitaar en een klagende stem. De vrouw waarvan sprake in dit nummer is stout geweest. En daar is niet iedereen blij mee blijkbaar.

Onze favoriet is State of Shreddin’ met een mooie tweezang. “Where is my black dress goddess ?” Wel, we weten het ook niet en aan de muziek te horen, komt ze niet meer terug. Een neerslachtige en huilende gitaar versterkt het gevoel alleen maar. Mark Lanegan en Sixteen Horsepower doemen op in onze gedachten. Er zijn ergere dingen. Blue Marbles sluit de rangen en leidt ons traag en licht beneveld naar de uitgang.

Zijn er dan geen punten van kritiek? Jawel. De kwaliteit van de opnames had beter gekund. Het geheel voelt heel live opgenomen, allemaal gezellig rond 1 microfoon. Maar sommige nummers hadden zeker baat gehad bij wat meer diepgang. De muzikale uitbarstingen trappelen wat ter plaatse waardoor het dreigingsniveau lager uitvalt dan verhoopt. Maar laat dit toch de pret niet bederven. Fungus In Mugs gedijt uitstekend in een donkere bar in een diepe kelder. Het rookverbod bestaat hier niet en de aanwezigen zitten wat wazig voor zich uit te staren met een halfleeg (nee, niet halfvol) glas.

Hun nummers zijn te beluisteren via de website van http://vi.be. Doe er uw voordeel mee!