Home ReviewsAlbum Reviews LORD OF THE LOST- Till Death do us part (Out Of Line)

LORD OF THE LOST- Till Death do us part (Out Of Line)

by Wout Meganck

Lords of The lost, kijk eens naar die mannen en je ziet direct dat de naam de lading dekt. Echt knapperds zijn het niet . Bij het grote publiek zijn ze zeker niet gekend, maar in het milieu van goth metal zijn ze een gevestigde waarde die al vele jaren aan het timmeren zijn aan de weg naar eeuwige roem. Initieel was het geen band, maar een éénmansproject van frontman Chris Harms. In 2009 besliste die om een aantal gelijkgezinden rond zich te verzamelen en zo zag de The Lords Of The Lost het levenslicht.

Dat is ondertussen 10 jaar geleden, tijd om een overzichtbox uit te geven moeten de Duitsers gedacht hebben . De compilatie heet Till Death Do Us Part. Eigenlijk wel toepasselijk, want die gothgemeenschap blijft zeer hardnekkig hun eigen koers varen. Voor mensen die deze subcultuur niet kennen lijken goths eerder gevaarlijk en ruig. Niet zelden zien de bandleden eruit als vampiers of andere duistere karakters uit scifi-reeksen. Zwart in alle schakeringen van de regenboog en outfits in leder, latex, en liefst ook zware boots en veel metaal op plaatsen waar je het niet direct verwacht. Op de hoesjes  en op het artwork van de platen is het al net zo. De hoes van deze compilatie toont een mannentorso waar de titeltekst op getatoeëerd is.

Al dat vertoon vertaalt zich evenwel helemaal niet in de muziek. Wat ze brengen is een soort soft popmetal met zware bassen en hier en daar een gitaartje, In vergelijking met veel metal is dit zelfs eerder voer voor de dansvloer, dan van voor een moshpit. Fans van Rammstein, Parkway Drive en Evanescence die nog niet kennismaakten met de gothwereld zullen vaststellen dat hun helden helemaal misschien helemaal niet zo uniek zijn  bij het horen van dit album.

Typisch voor de Lords of The lost is het hoge meezinggehalte. De donkeren diepe stem van zanger Harms heeft het over oorlog, macht, seks , dood en verderf maar dat alles is verpakt in heel hapklare muziek die bijna kinderlijk eenvoudig in elkaar zit met zang, mannenkoor en donkere bassen. Ideale muziek als je op een donkere avond nog een nachtelijke rit voor de boeg hebt, maar overdag en van schmink ontdaan is het eigenlijk allemaal nogal plat. Deze box is uiteraard niet bedoeld voor een kritische muziekrecensent, maar voor de  fans die mogelijk nog niet alle 6 hun platen in huis hebben.

De overzichtscompilatie komt in verschillende uitvoeringen. De dubbel-cd kan je krijgen met een extra cd met daarop rariteiten en b-kantjes met onder andere samenwerkingen met andere gothvertegenwoordigers zoals Erk Aicrag van Hocico. Er is ook een speciale limited edition, op 1000 exemplaren  met daarop remixes en demo’s die dateren van voor de periode dat Lord Of the Lost gestart was. Sommige nummers zijn meer dan 20 jaar oud. Niet zelden zijn demoversies enkel voor die hard fans, maar we durven stellen dat die demo’s eigenlijk wel de moeite zijn , want blijkbaar zit er achter al die bombast eigenlijk heel toffe lichtvoetige  synthpop.