Home ReviewsAlbum Reviews LEYLA McCALLA -The Capitalist Blues ([PIAS])

LEYLA McCALLA -The Capitalist Blues ([PIAS])

by Wouter De Sutter

The Capitalist Blues is alweer de derde plaat voor Leyla McCalla. Oorspronkelijk zat deze dame bij The Carolina Chocolate Drop, maar dat is ook alweer een tijdje geleden. Met deze langspeler komt ze heel dichtbij de dansbare blues en rootsmuziek die rondwaart in de geesten van New Orleans.

Het titelnummer is een lekker swingende blues en op Money Is King staat de calypso centraal. Dat is ook niet verwonderlijk want de smeltkroeg die we voor het gemak creoolse muziek noemen, bevat tal van Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse ritmes. Zo hoor je ook duidelijk wat zouk invloeden in Lavi Vye Neg. Anderzijds komt ze op Aleppo met een partij stevige gitaren voor de boeg die weinig of niets te maken hebben met de New Orleans scene of rootsmuziek.

Muzikaal zit het in het roots straatje, inhoudelijk gaat het vooral over haarzelf. Veel nummers zijn vanuit haar leefwereld als jonge moeder geschreven. Maar ook de wereld waarin we leven, die bol staat van idealisme maar evengoed van het kapitalisme, heeft duidelijk invloed op haar. Vooral de tegenstellingen en hoe er mee om te springen lijken Leyla bezig te houden.

De zangpartijen staan dikwijls centraal op deze plaat en dat is volgens Leyla niet onbewust gedaan. De nummers hebben een hele tijd liggen garen, werden herwerkt en opnieuw bekeken, keer op keer, tot iedereen tevreden was.

Productioneel mag het resultaat er zijn en dat weet ze ook. Maar ondanks het vele werk, de lange uren en het streven naar perfectie moeten we toch vaststellen dat niet alles op deze plaat even aantrekkelijk klinkt. Het lijkt erop dat vooral Leyla veel plezier beleefde aan het geheel, als luisteraar haak je soms echter vlug af waardoor er na enkele luisterbeurten, slechts enkele nummers overeind blijven.