De paus van de Belgische underground’, die bijnaam draagt La Muerte al enkele jaren mee. De cult rocklegendes van eigen bodem brengen na 27 jaar hun eerste studioalbum uit. In de late jaren ’80 – begin jaren ’90 brachten ze een hele reeks albums en singles uit, die zowel gehaat, maar even vaak hoog geprezen werden.
Na de split in 1994 maakte La Muerte in 2015 een verrassend succesvolle comeback met een uitverkochte show in de Ancienne Belgique. De opnieuw samengestelde band met oprichters Marc du Marais en Dee-J, werden op het podium vergezeld door Kirby (Arkangel, Wolvennest, Length of Time), Christian Z. (Length of Time) en Tino de Martino (Channel Zero). De hergeboorte was een feit! Voor deze nieuwe plaat nam de band alle tijd om in de studio aan 25 songs te werken, waarvan ze er uiteindelijk tien overhielden voor dit zelf getiteld album.
Crash Baby Crash schreeuwt één en al wanhoop uit met paniekerig, ronkende gitaren. Ook bij I Was A Wreck ligt het metalgehalte erg hoog: strakke drums en schreeuwende vocals die het nummer een agressieve inslag geven. Met het nummer Lsd For The Holy Man kregen we in oktober reeds een voorproefje van La Muerte waarmee ze hun muzikale brutaliteit bevestigden met dit ruw nummer. Rechttoe, rechtaan. Zonder compromissen. Heerlijk!
Manisch-depressieve bluesrock weerklinkt in Gun In My Hand, met melodische gitaarlijnen die snijdend echoënd naar een eclectisch eind toewerken. Een ijzersterk nummer dat je van de eerste tonen meeneemt in een apocalyptische trip, die bijna net zo wild belooft te zijn als de muziek die La Muerte maakt.
Vervormde stemmen en sterk afgelijnde, donkere akkoorden openen Suis-Je Un Animal? Rustig, beladen met een harde, donkere Franse tekst die statig streng ingesproken wordt en wanhoop uitwasemt. Een erg gelaagd nummer, met een knappe opbouw.
De schreeuw in Welcome Tomorrow lijkt doordrongen van de meest angstaanjagende nachtmerries. Neurotisch gehuil in zang en gitaren nodigen de toekomst uit, op een rode loper die rechtstreeks leidt naar gitzwarte nectar voor vleermuizen. Een ijzig, krachtig nummer. Ook Darkened Dreams is een trager nummer in totale duisternis. Zwaar beladen met kwaadheid, die zich uit in de diepzwarte zang, chaotische gitaren en zware drums. Metal in een doemscenario.
In King Kong/Godzilla zit een uitdagend punk-kantje verscholen. Een niet zo toegankelijk ritme in een nummer doordrongen van rebellie.
Voor de verstekelingen van de hoop, is er Lost: een ritme dat er metalgewijs stevig inhaakt, met een diepe en zware zanglijn en doorslaggevende drums en riffs. Voor ons zeker één van de favorieten van dit album.
She Did It For Lust sluit het album af met een hoge dosis energie en mooie melodische zang die naar het einde toe over gaat in neurotisch gehuil / zelfzeker gebrul van de schoonste soort!
Hoe onstuimig de recensies destijds ook schommelden tussen verachting en adoratie, niemand kon hen in een bepaald ‘hokje’ duwen: donkere, gewelddadige death rock, noise, alternatieve metal, zwarte psychedelica…. Hun nieuwe album La Muerte heeft het allemaal! Verscheur(en)d hard in de donkere kreuken van het leven.
Op 12 januari 2019 kan je La Muerte live aan het werk zien in de Ancienne Belgique in Brussel.