Home ReviewsAlbum Reviews KOKOKO! – Fongola (Transregressive)

KOKOKO! – Fongola (Transregressive)

by Mark Van Mullem

Het Congolese collectief KOKOKO! heeft met het zopas verschenen Fongola een indrukwekkend en ronduit verpletterend debuut uit. Afrikaanse tribale ritmes, exotische zangpartijen, diepe elektro-dreunen, compleet kapotte of geschifte beats, funk, ska en dub. Het zit er allemaal in. Zelf doopte het Afrikaanse collectief hun sound ‘tekno kintueni’ of ‘zagué’, Lingala voor ‘een explosieve cocktail van invloeden’. Ach labels, de vlag dekt lang de lading niet voor de o zo rijke sound die de band op hun debuut neerzet.

Waar je je bij de eerste percussietonen van albumopener Likolo aan een heel erg traditioneel ritmische Afrikaanse hymne verwacht, word je op je wenken bediend, wél flink overgoten met een vet elektro-sausje. En dan begint het feest, want dat is het, pas écht. Van zodra Azo Toke zich met hevige elektro-dreunen op gang beukt, kom je niet meer los uit de elektronische funky dub-jungle waarin Kokoko! Zich zo goed thuis voelt.

L.O.V.E. lijkt stevig bezwangerd door dub en ska, en vibes die Jah Wobble ook wel zou willen kunnen creeëren, Zala Mayele is een bijzonder feest van gelaagdheid, chats, tribale ritmes onder een verstoorde backbeat die elk moment dreigt stil te gaan vallen, maar dat dan net niet doet, terwijl elders in de song nog zoveel meer gebeurt. Erg bijzonder. En dan is er natuurlijk Buka Dansa. Het betekent ‘dans tot het breekt’ of ook ‘breek de dans’. Vraag ons niet om dat uit te leggen, maar… zo klinkt het dan ook. Met veel ritme natuurlijk en een geweldige riffje dat uit een zelfgemaakte gitaar wordt getoverd.

In Kitoko horen we zowaar een kleine verwantschap met Alors on Dance. Of beter: dit is hoeveel béter dat lied van Stromae had kunnen zijn.

Misschien is Tokoliana wel ons absolute favoriete nummer van Fongola. Natuurlijk begrijpen we geen letter Lingala. Toch zouden we dit zou vrolijk mee kunnen zingen, catchy als de hel is deze track. En horen we daar ook geen Engels in die tekst? “Tokoliana I wanna catch ya samba”, zoiets? Wat een vibe, en wat een plezant sfeertje wordt hier opgebouwd.

Tokoliant besluit het album, je hebt er dan net geen drie kwartier vitale, veelal feestelijke en uiterst energieke muziekjes op zitten, zet trouwens die meubels maar wat aan de kant als je aan je luistersessie begint! Alleszins, na Fongola ben je gegarandeerd volledig opgeladen met positieve energie. En dat met een album dat zich uitspreekt over thema’s zoals liefde, tovenarij en magie. Ook al is het leven in Kinshasha hard, heel hard, het album is een en al positiviteit. Het is zoals één van de bandleden het stelt: “De drang om te overleven voedt onze creativiteit”. En hoe! Dus een waarheid als een hele kudde koeien!

Kokoko! treedt op vrijdag 22 november op in De Vooruit te Gent en op woensdag 4 december in de Botanique in Brussel, we denken dat dé feestjes worden die je niet mag missen! Tot dan?