Seslerde is het tweede stuk uit de reeks tapes die de eigenzinnige muzikale wegen van Karen Willems verder gaan openbaren. De kameleon uit het Meetjesland leverde op haar eerste cassetje reeds een knap stukje experimentele geluidskunst af. Op Seslerde werkt Karen Willems samen met de Turkse avant-gardejazz gitarist Barkın Engin, één van de oprichters van de experimentele rockgroep Replikas. De gastmuzikanten op dit sonische verhaal zijn Zeynep Kaya Beraud (Sousta Politiki) op vocalen en Burak Tamer (Replikas) op synthesizer.
Willems begint deze tape met langzaam opbouwend met veldopnames geweven in percussie wat lijkt op een uitlopertje van haar vorige tape Grondwerken Willems 01. Na enkele minuten uiten de sfeervolle en warme gitaarklanken van Barkın Engin zich in tussen het geroffel van Willems. De in Istanboel opgenomen sessie wentelt zich in experimentele wereldmuziek waarbij de toegevoegde veldopnames uit de poort naar Azië voor een mystieke aanvulling zorgen. De meeste opnames werden in één take opgenomen en tot een avant-gardistisch geluidsconcept, met een insteek van traditionele muziek, gemixt. Het bijna huilende gezang van Zeynep Kaya Beraud zorgt voor kippenvelmomenten in de ambient-achtige gitaarstukken die een knipoogje geven naar het experimenteel minimalisme.
Karen Willems laat de meewerkende muzikanten los in het fragmenteren van hun inspiratie, waardoor jazz en psychedelica invloeden tijdens het concept naar boven glippen. Het lijkt dat erop dat Willems zich op bepaalde delen wat inhoudt maar niets is minder waar. Met een minimum van percussie houdt ze toch de touwtjes in handen. Haar drum werk is ten volle aanwezig op deze avontuurlijke escapade waarbij de emoties en straatgeluiden van de Turkse metropool op een boeiende manier onthuld worden. Met Seslerde trommelt Karen Willems zich in de hogere regio’s van de experimentele wereld muziek. Dit puike werkje legt de lat nu al hoog voor het volgende tapeverhaal.