Home ReviewsAlbum Reviews JUNGSTOTTER – Love Is (PIAS)

JUNGSTOTTER – Love Is (PIAS)

Hier is de naam van Jungstötter nog lang niet doorgebroken, maar in landen waar men Duits spreekt is dat toch een beetje anders. De critici winden er dan ook geen doekjes om en plaatsen de Duitser op dezelfde hoogte van Nick Cave. Een paar trappen te hoog als je het ons vraagt, of als je je verstand gebruikt, toch is het meer dan duidelijk dat Jungstötter in hetzelfde vaarwater zit als het grote voorbeeld en vooralsnog geen reddingboei nodig heeft.

Jungstötter, in feite heet hij Fabian Altstötter, maar een journalist versprak zich toen hij nog in de band Sizarr zat, werd goede maatjes van Anja Plaschg van Soap & Skin. En dan weet je hoe het gaat. Ze gingen samen op tournee, stonden in april van dit jaar samen in de Botanique, en als er één gelijkenis te trekken valt dan is dat het om twee treurwilgen gaat die alle hoop op een prettig leven hebben opgegeven.

Het is een plaat met tien songs geworden die baden in een logge “ik maak me net niet zelf van kant”- sfeer. De ideale soundtrack voor een jazzy bar waar je maar beter niet binnenstapt omdat je daarna gebroken buiten komt door opkomend liefdesverdriet en het trieste besef dat nooit meer iets zal lukken. Love Is A Parasite zegt de Duitser zelf. Neen, van het vrolijk huis en tuintje-tafereel is hier geen sprake, eerder een mokerslag zoals je ze in Fassbinder-films kan treffen.

Een plaat die an sich misschien niet zo origineel is, maar doordat Jungstötter er bij iedere song wel iets anders bij haalt (dat gaat van industrial-invloeden tot achtergrondkoortjes in Talk Talk-stijl) is het toch één van de betere platen in het donkere croonergenre van de laatste jaren geworden.