Home ReviewsAlbum Reviews JULIA SHAPIRO – Perfect Version (Hardly Art)

JULIA SHAPIRO – Perfect Version (Hardly Art)

by Wout Meganck

Julia Shapiro, frontvrouw van Chastity Belt heeft sedert 14 juni een soloalbum uit, Perfect Version. In april 2018 werd de tour voor het derde album voor Chastity Belt afgebroken omdat Shapiro naar eigen zeggen helemaal in de knoop zat met zichzelf. Ze had gezondheidsproblemen, haar relatie was op de klippen gelopen en ze stelde zichzelf helemaal in vraag. Die emoties heeft ze van zich afgeschreven in het album.

Julia Shapiro

Het is alsof ze de bouwstenen van haar muziek van Chastity Belt een voor een uit mekaar heeft gehaald en terug in mekaar gepuzzeld, met een betere versie als resultaat. De zoektocht naar een betere ik is trouwens de leidraad van dit album. Zo vraagt ze zich af hoe het leven er zou uitzien als ze zou gaan slapen op een redelijk uur en ze overweegt om ook haar sociale media leven te veranderen door haar Instagram account te verwijderen.

Het resultaat van die zelfanalyse, na die emotionele crash, is ronduit indrukwekkend. Net als Chastity Belt is dit een soort shoegaze met brommende gitaren als basisingrediënt maar het geheel klinkt dromeriger doordat die elektrische gitaar wat meer op de achtergrond blijft terwijl op de voorgrond getokkeld wordt op een akoestische gitaar. Het doet ons wat denken aan een trage en zachtere versie van My Bloody Valentine. Het is zo een album waar je even snel naar luistert maar direct aan verknocht geraakt.