Home Reviews JON SPENCER – Spencer Sings The Hits (In The Red)

JON SPENCER – Spencer Sings The Hits (In The Red)

Hij is ondertussen al 54 die Jon Spencer. De alternatieve jaren 90 waren van hem. Met bands als Pussy Galore, Boss Hog, Heavy Trash en zijn eigen Blues Explosion wist hij de brug te slaan tussen US indie en rauwe blues ’n roll met een vuil kantje. Toen gitarist Judah Bauer ernstig ziek werd wist de in New Hampshire muzikant dat het hoofdstuk met zijn Blues Explosion voorgoed afgesloten was. Maar Spencer wilde nog een plaat uitbrengen, ook al had hij niet bijster veel zin om van stijl te veranderen. samen met weirdo Sam Coomes en de übercoole M. Sord nam hij Spencer Sings The Hits op, zijn eerste soloplaat.

Op de cover zie je Spencer in zijn typische pose. De gitaar in de aanslag en met een blik die stelt dat rock ’n roll het enige in het leven is dat telt. Een plaat vol sarcasme, en met meer dan één uithaal naar de man waar geen enkele Amerikaan moet van weten, maar waarvoor zo goed als iedereen voor heeft gestemd. Het zijn faketijden, en zo verwoordt Spencer het ook.

Fake geldt ook voor de titel van de plaat. Het zijn geen hits van anderen of van zichzelf, met zijn begeleidingsband (The Hitmakers!) brengt Spencer 12 gloednieuwe rock ’n roll-songs. Op geen enkele song hoor je dat de bluesrocker richting 60 gaat. Rock ’n roll waarin alles zit verwerkt: wilde industrial percussies, natuurlijk de blues, glampop, oeroude rock ’n roll en eveneens de onsterfelijke geest van The Cramps. Een plaat die evengoed in 1992 kon verschenen zijn, een release die evengoed van de Blues Explosion kon zijn. Een niemendalletje met de bravoure van een klassieker. Groots.