De naam Jan Van Den Broeke, klonk ons niet meteen bekend in de oren. Zijn projecten deden wel een belletje rinkelen en dat betekende dat er een kunstige compilatie zat aan te komen, glanzend van gouden introversie. Dat Eriek van het Gentse EE Tapes dit alles even kaderde, willen we ook jullie niet ontzeggen.
“In de gloriedagen van de cassettes was ik een fervent bewonderaar van The Misz, een lo-fi minimal wave, maar charmante combo uit Gent. Ik had hun drie tapes in mijn verzameling en nogal wat cassettecompilaties met hun tracks, allemaal verkregen via de platenwinkel waar ik tussen 1983 en 1988 hielp. Het was die periode en tijdschriften als Mad In Belgium, die me inspireerden om in 1987 mijn eigen label EE Tapes te starten. Tegen die tijd waren The Misz ontbonden, dus we hebben nooit contact opgenomen. En de jaren gingen voorbij… Anno 2008 was mijn eerste sociale media-ervaring MySpace, wat interessant was omdat die pagina een audiospeler had. Zo ontdekte ik een dromerig intiem project genaamd June11. Ze hadden een nummer gepost dat me meteen diep raakte, Matter Is Alive, met de stem van Nadine Bal (BeNe GeSSeRiT). Dus ik nam contact op en de persoon achter het project bleek Jan Van den Broeke te zijn: de ene helft van The Misz en Absent Music was later zijn soloproject. Ondertussen is Jan ongeveer een decennium actief als medewerker bij EE Tapes, als Head of Design and Technics”, aldus Eriek Van Haavere.
Jan Van Den Broeke zorgde voor een schitterende solo-lp 11 000 Dreams (2017, op Stroom) en The Lonely Crowd (2019, op Minimal Waves) met The Misz. Daar voegt EE Tapes nu het verleidelijk retrospectief album Lost And Latest van de Belgische arthouse-, ambientartiest aan toe.
Op het album vinden we een compilatie van de diverse projecten van Jan, waaronder Absent Music, The Misz, June11 en zijn recente project Canto De Mundo, dat een periode van 36 jaar samenvat in 12 tracks. Zes daarvan werden nooit eerder uitgebracht en twee andere zijn exclusief te vinden op een obscure tape uit 1984. Lo-fi minimal, synthpop gevuld met eenzaamheid in Spaanse en Franse zwarte poëzie en filmisch muzikale uitzichten.
Alle tracks werden het voorbije jaar door Jan ge(re)mixt en ge(re)masterd. Op de A-kant vinden we drie tracks van Absent Music en drie van The Misz.
How Else (Absent Music) vond zijn oorsprong in 1985, toen Jans buurman V.B. improviseerde op zijn Gibson, hij daar zijn woorden aan toevoegde en wat elektronische magie haalde uit een – net tweedehands gekochte – Korg Poly 800 II. In 2008 werden de vocals van Drita toegevoegd en hoor. How Else… hoe anders kan je aan de toekomst bouwen? Donker, met glinsterende details en verleidelijke vocals waarmee Drita je de diepte van de toekomst laat horen.
Nog van Absent Music, is Le Rêve De C.J., waarvoor Jan inspiratie vond in een interview met zangeres Cathérine Jauniaix (1987), waarin ze – bij haar thuis in Brussel – het nummer Dream (Fluvial) probeerde te beschrijven. Een nummer dat effectief laat wegmijmeren in een fris klinkend minimalistisch klankkader.
Seeds Grow, Signs Move (Absent Music) laat toetsen krullen rond knappe ritmes, waarin het contrast van de grimmige mannelijke vocals verfrissend klinkt tegenover de vrouwelijke melancholie. We voelen ons wervelend meegenomen op de wind in deze track.
Les Nouveaux Pauvres #1 zet de economisch povere jaren tachtig om in een vereenzaamd geluid, met dromen die weinig betekenis kregen en opleidingen die waardeloos werden door de hoge werkloosheid, waardoor er een nieuw soort armoede ontstond. Pijnlijk doorklinkende toetsen in een sombere setting klinken in dit nummer van The Misz.
Verlaine Et La Belle (The Misz) flirt met het werk Rendez-Vous van de Franse poëet Paul Verlaine (1968). Van Den Broeke ontdekte het toen hij tijdens zijn eerste bezoek aan Parijs zijn Oeuvres Libres kocht, een klein pornografisch boekje met expliciete teksten en tekeningen dat hij nog steeds koestert in zijn studio.
Toen The Misz-compaan Dries De Kocker een nieuw speeltje testte, kwam daar een magisch instrumentaal stuk uit, de basis voor Berçeuse Electrique. Jan en Joëlle schreven daar enkele woorden bij, waarin ze hun moeilijke relatie in een paar lijnen schetsten. De track was het slotnummer van de eerste tape van The Misz.
De B-kant van de plaat laat Eno De Sela #1 van het incidentele, jongste project van Jan Canto De Mundo horen en de tracks van June11. Buiten Lost To The World, Matter Is Alive en I Know The Moonlight, zijn de laatste drie tracks op het album gloednieuw. Het zijn intrigerende en veelbelovende nummers, legt Jan uit: “Ik wilde het album niet eindigen met het gebruikelijke trieste nummer. Ik koos in plaats daarvan voor compacte en nogal hoopvolle nummers. Ik denk dat we tegenwoordig allemaal hoop nodig hebben, nietwaar?”
Heerlijk toetswerk in Poem For Dead Poets (June 11) laat horen dat dit recenter en hoopvoller werk is. Een bijzondere kijk op leven en dood, want “wie wil er nu niet herinnerd worden als een snel oplopende stormloop?” Poëzie in klank en zang, waarbij we plots het onkaderbare beeld van Jotie T’Hooft die hand in hand wandelt met Dita Von Teese voorbij zien flitsen… Absoluut onze favoriet op deze plaat!
Warm omhelzend hoewel de synths koel blijven en de ritmes dubby. Je Trébuche Pas #2 (June 11) klinkt begeesterend en hoopgevend. De Franse teksten geven het een mystiek tintje, met de hoopgevende boodschap dat we deze keer niet – nee, deze keer niet – opnieuw zullen struikelen.
Lost And Latest is in een beperkte oplage van 250 exemplaren op 180 gram vinyl beschikbaar. Bij de eerste 25 bestellingen zit er ook een gratis exemplaar van de Matter Is Alive – cd, uitgebracht op EE Tapes in 2008 (laatste exemplaren). Het album is verkrijgbaar via EE Tapes (info@eetapes.be) of Bandcamp.