Home ReviewsAlbum Reviews INUTILI – New Sex Society (Aagoo Records)

INUTILI – New Sex Society (Aagoo Records)

Compromissen kennen ze niet, de mannen van Inutili. Een groep uit het Italiaanse Teramo die zich het voorrecht toe-eigent om alle stijlen door elkaar te slaan tot er niets herkenbaars meer van overblijft. Een kakofonie van zenuwachtige, noisy geluiden die zowel de wegen van de Melvins en Morphine kruist, maar die uiteindelijk toch de meeste mensen zal wegjagen. Een beetje zoals Gruppo Di Pawlowski, maar zonder de finesse, laat staan het charisma.

De meeste songs zijn instrumentaal, en als er al eens gezongen wordt dan is het een onverstaanbaar gekrijs of iets wat no wave aanvoelt. Kreten van wanhoop en dadaïstische noise kan best lekker werken, ten minste als je bereid bent om zonder protest in het verhaal mee te stappen. Dat geldt ook voor deze Italiaanse geluidsbrij.

New Sex Society is dan ook een bont allegaartje van geile gitaren die jazzy noise met psychedelica verbinden, en op andere momenten dan weer ondoordringbare rommelrammelnoise opzoeken waar niet getrainde oren tureluut van worden. Nieuw op deze langspeler is de komst van saxofonist Luca Di Giammarco en die wil zich te pas en te onpas laten horen. Soms met een freaky spel, dan weer gevaarlijk chillend, net alsof we in een spannende Bernard Herrman-score vernesteld zitten.

Een band ook die nummers van twintig minuten niet schuwt. Lekker in het gehoor liggen doet het geen seconde, en toegankelijk is het ook al niet. Een plaat die je kan blijven herontdekken omdat er nauwelijks een herkenningspatroon in zit, maar het is en blijft pokkeherrie, weliswaar met stijl en métier gebracht. Zeven songs voor gegarandeerde oorpijn. De keus is aan jou…