Home ReviewsAlbum Reviews INTO ORBIT – Kinesis (Ironcald Productions)

INTO ORBIT – Kinesis (Ironcald Productions)

by Patrick Bruneel

Into Orbit is een band uit Wellington, Nieuw-Zeeland die voor het eerst in zijn bestaan naar het Europese vasteland komt voor een paar shows. Het duo, bestaande uit gitarist Paul Stewart en drummer Ian Moir, is actief sinds 2014 en bracht eerder al twee albums uit: Caverns en Unearthlng.

Net als de voorgaande platen bevat Kinesis instrumentale, melancholisch aandoende postrock van twee muzikanten die heel duidelijk hun instrument beheersen. Het genre dat Into Orbit beoefent zit uiteraard helemaal volgeplamuurd met allerlei bands, dus het is kwestie van zich te onderscheiden. Daar slaagt het duo niet helemaal in, al doen ze hun uiterste best.

De postrock wordt vermengd met invloeden uit andere genres, met name progrock, wat doom en ambient tot hier en daar wat postmetal. Opvallend is de muzikale muur die Into Orbit met zijn tweetjes weet neer te zetten, alsof ze met zijn zessen aan het spelen zijn. Beelden van shows die we eerder bekeken, geven echter aan dat ze het inderdaad allemaal live met zijn tweetjes doen, en dat is toch behoorlijk straf.

Het probleem met veel van dit soort bands is het gebrek aan variatie. Al snel klinken alle nummers een beetje eender. Into Orbit probeert daar een mouw aan te passen door te spelen met tragere passages of net door een (metal)tandje bij te steken. Dat laatste is heel duidelijk op afsluiter Horus, een ode aan de gelijknamige Egyptische valkengod. Het nummer is met zijn zeven minuten meteen ook het meest epische van het stel.

De band komt te vroeg om deel te kunnen uitmaken van de affiche van het gerenommeerde Dunk!-festival, waarmee liefhebbers van daar aantredende bands meteen ook weten dat ze zich aan dit Into Orbit geen buil zullen vallen.

BANDCAMP / FACEBOOK