Home ReviewsAlbum Reviews I AM OAK – Osmosis (Snowstar Records)

I AM OAK – Osmosis (Snowstar Records)

by Wout Meganck

Nederlanders blinken zelden uit in bescheidenheid, op basis van de naam van de band hadden we de plaat van I Am Oak aanvankelijk dus wat aan de kant gelegd. Als je van jezelf zegt dat je een soort inlandse eik bent, dan klonk ons dat allesbehalve aantrekkelijk. Een plaat beluisteren wordt ook steeds beïnvloed door levensmomenten. Als reviewer moet je trachten dat geen rol te laten spelen in je oordeel, maar het sluipt er toch altijd wat in. Na een zomer vol muziek hadden we bij de eerste luisterbeurt vooral de indruk te luisteren naar mannen die hard hun best doen om een geluid te maken dat lijkt op dat van Nick Cave, Coldplay en heel erg veel The National.

Maar er zit een heel ander verhaal achter de band dat we niet kenden. Hun album heet Osmosis dat is een term voor het onbewust verwerken van bepaalde ideeën, ervaringen en kennis. Voorman Thijs Kuijken verklaarde daarover dat de band tracht om beelden en gevoelens om te zetten in het beschouwen van natuurfenomenen en landschappen.

Als je met die wetenschap in het achterhoofd luistert naar die plaat dan klopt het plaatje. Between Worlds  is dan een soort onweer en Hidden Cove een licht briesje dat voorbij komt na een warme  zomerdag. Tundra is de soundtrack bij een film over een desolaat landschap met hier en daar een bosje van waaruit een vogel opstijgt en die achteloos opvliegt zonder zich van de omgeving iets aan te trekken. Swells lijkt wel geïnspireerd door een insect dat over een  kabbelend water glijdt. Het start met een pianospel dat van de hand van Wim Mertens zou kunnen zijn maar de meerstemmige zang doet ons aangenaam vaststellen dat het hier over creatieve Nederlanders gaat.

De plaat duurde voor ons wat te lang, nochtans slechts 42 minuten. Bij  Kamikochi , het zesde nummer begonnen we zelfs te hopen dat het niet zo lang meer zou duren maar dan kwamen er nog 5 nummers. I Am Oak doet het een beetje zoals The National met veel piano maar we merken dat we na het beluisteren vooral goesting hebben om terug te grijpen naar dat origineel. Hoewel er een aantal heel knappe nummers op staan, slaagden ze er niet in om onze aandacht lang genoeg te houden.

Op 25 september staan ze in het Depot in Leuven – Het optreden is gratis