Home ReviewsAlbum Reviews HINDS – I Do Not Run (Mom + Pop Music & Lucky Number Music )

HINDS – I Do Not Run (Mom + Pop Music & Lucky Number Music )

by SANDRA REGENT

Op 6 april lossen de vier Spaanse meiden van de indiepopband Hinds hun 11 nieuwe tracks op I Do Not Run.

Naar eigen zeggen willen Carlotta, Ana, Amber en Ade met dit album volwassener, moediger en beetje harder klinken dan op hun debuutalbum Leave Me Alone.  Hiervoor werkten ze samen met producer Gordon Raphael (The Strokes, Regina Spektor). Ondanks alle inspanningen zijn ze maar deels geslaagd in hun opzet.

Het album bevat naar onze goesting opnieuw iets teveel onafgewerkte, rommelige nummers: het veranderen van stemming en tempo in het midden van een nummer alsof ze de draad kwijt zijn, de tegenzang waardoor de tekst soms onverstaanbaar wordt en chaotisch… We willen deze schoonheidsfoutjes gerust met de mantel der liefde bedekken want ze hebben iéts, deze frisse en enthousiaste Madrileense meiden, maar helemaal overtuigd zijn we nog niet.

Opener The Club is een uptempo indienummer met goeie baslijn en gitaarpartijen. Carlotta en Ana wisselen elkaar in de strofes af qua zang om dan samen het refrein in te zetten.  Afzonderlijk zijn hun stemmen eerder gewoontjes: Carlotta heeft een kinderlijke, zeurderige, nasale toon en Ana een iets diepere, warme klank. Samen klinken ze al een stuk beter en ja neigt het af en toe zelfs naar rock n’ roll.

Soberland, zet ‘sober’ en ingetogen in, maar naarmate het nummer vordert grijpen de meiden toch terug naar een licht schreeuwerige, soms zeurderige, samenzang en drijft het tempo lichtjes op.   Linda, een rustig luisternummer krijgt een zuiders tintje mee in de melodie. ‘I wanna be ready for your smile’ fluistert Ana en ja we krijgen er zowaar één op ons gezicht terwijl we zachtjes heen en weer wiegen.

In Echoing My Name is de invloed van The Strokes duidelijk aanwezig, niet moeilijk met Gordon Raphael als producer. Een leuk, aanstekelijk nummer waarvan de titel blijft hangen: ‘your eyes are echoing my name…’.  Er zijn vrouwen voor minder door de knieën gegaan!

Tester en de eerste single New For You hebben een catchy melodie, maar we hebben toch wat moeite met de zang op deze nummers die doen denken aan de Spaans/Engelse variant op K3. Misschien toch niet de beste keuze als single als je naar eigen zeggen volwassen wil klinken. De zang van Carlotta irriteert, vooral bij Tester en het nummer is (te) rommelig.  Gelukkig maakt het viertal dit ruimschoots goed met hun heerlijke enthousiasme en met charmante nummers zoals Finally Floating met catchy drumlijn en gitaarhook  en I Feel Cold but I Feel More met een intro van Spaanse golven en folky gitaarlijn.  Het was even erop wachten maar we komen aan het deel met de volwassenere en moedige nummers.

De gitaarrif van Into The Morning Light doet (in de verte) denken aan een zekere Carlos Santana, of is dat te wijten aan de zwoele, zuiderse sferen waarin we ons bevinden?

Rookie, een uptempo nummer met een retrosound voelt als een frisse bries van vier Madrileense rockchicks die enthousiast en zorgeloos door het leven walsen. En wij walsen mee!

Fluitende vogels als intro van afsluiter Ma Nuit zetten de toon voor een zuiders geïnspireerde melodie, akoestisch gestript waarin de Carlotta en Ana tegen elkaar inzingen in het Spaans. Dit had één van de betere liedjes op het album kunnen worden, jammer genoeg laat de zang te wensen over.  Een gemiste kans .

Facebook

Website