Home Reviews HALF-ALIVE – Pure Gold

HALF-ALIVE – Pure Gold

by Bjorge Meulemeester

De volgende diamant in het genre van indierock is druk bezig om haar laatste facetten te polijsten. Op 9 augustus komt half·alive op de scène met hun debuutalbum Now, Not Yet. Tot dusver zijn al vier nummers gereleaset van de geplande twaalf: still feel., RUNAWAY, arrow en het onlangs uitgebrachte Pure Gold. Wat ze tekort komen aan consistent hoofdletter- en leestekengebruik vullen ze meer dan genoeg aan met upbeat, funky nummers en nauwgezet gechoreografeerde videoclips met doordachte cinematografie. Dit laatste komt als geen verrassing, aangezien de vocalist Josh Taylor een opleiding heeft gevolgd in film.

Hun stijl wordt tot dusver gekenmerkt door een basis van indiepop, met een regelmatig prominente bas, hoge stem en een behoorlijk aandrijvende synth. De clips hebben regelmatig een retro uitstraling en maken veel gebruik van kleuren, licht, esthetisch verantwoorde shots en… hand-dansen? Als deze laatste term je evenveel verwart als het ons deed bij het verzinnen ervan, raad ik je aan om de clips van arrow of still feel. eens te bekijken en te proberen om met een betere term op de proppen te komen.

Tot nog toe waren de hoogtepunten van half·alive de zevende positie halen in de US Alternative Song Chart met still feel., hetzelfde nummer spelen voor de avondshow van Jimmy Kimmel en vorige week werden ze nog tentoongesteld op YouTube door Vevo DSCVR. Hun succes is nog beperkt, maar we zijn nieuwsgierig hoe dat nog zal veranderen met de komst van Now, Not Yet.

Pure Gold is hun nieuwste teaser van het eerste album en waarschijnlijk ook de laatste die we zullen krijgen voor de volledige plaat vrijgegeven wordt. De strofes worden gespeeld door de puur gouden combinatie van piano en bas. Het tekstloze refrein steunt moedig op de capaciteiten van hun synthesizer. Samen met een thematiek van schoonheid, verandering en elegantie krijgt het nummer hierdoor een sfeer van ontembaar enthousiasme en ongeduldige anticipatie. Pure Gold is geen complex meesterwerk, maar een tof nummer dat een toepasselijk gevoel teweeg brengt in afwachting van hun debuutalbum.

Op 9 november komt de band naar de AB-club.