Home ReviewsAlbum Reviews GREY HAIRS – Health & Social Care (Gringo Records)

GREY HAIRS – Health & Social Care (Gringo Records)

by Hans Vermeulen

Niet elke bandnaam klinkt even rock ’n roll als pakweg Black Flag of The Jesus Lizard. Er zijn ook opwindende bands met namen die lijken te willen wedijveren met brochures die we vinden in de wachtzaal bij onze huisdokter. Eén van die bands is Grey Hairs uit Nottingham. Deze overtuigde punkrockers haalden de mosterd bij bovenvermelde punkiconen en laten zich ook graag linken aan Link Wray (“Don’t mind our sense of humour”) en Nirvana. Ze zijn toe aan hun derde plaat en die heet jammergenoeg Health & Social Care en kwam begin augustus uit. We zijn doorgaans niet snel achterdochtig, maar hier waren we toch op onze hoede als we de eerste luisterbeurt aanvatten.

Het album gaat over het zoeken naar een balans tussen je creatieve impulsen en de beperkingen waarmee het leven op middelbare leeftijd ons opsolfert. Het klinkt best zwaar als thema voor punkrockers die vorig jaar uitgebreid toerden met Sleaford Mods. Aan hun proefstuk waren ze alvast niet want in 2016 brachten ze een plaat uit met de ernstige titel Serious Business. De dualiteit in de titel van de nieuwe plaat en de boodschap die ze met dit punkalbum willen verkondigen, ligt in het feit dat ze zich tijdens het opnameproces afvroegen hoe iemand een publiek punkfiguur kan zijn in 2019 zonder zijn geloofwaardigheid te verliezen als punker? De bandleden hebben jobs die hen ruim 40 uur per week bezighouden. Kunnen ze dan nog fulmineren tegen het systeem waarin ze zelf meedraaien? Genoeg geleuterd, laten we even luisteren.

Hydropona komt binnengewaaid met veel distortion en een dreigende, slepende sludgemetalgitaar. Als de lyrics invallen zitten we al flink mee te headbangen. Naast de reeds geciteerde bands denken we toch vooral aan Badmotorfinger van Soundgarden en jawel hoor Rage Against The Machine.  Horen we iets nieuw? Helemaal niet, maar het laat ons Siberisch koud want wat we wel horen is vette noisepunk en dat maakt ons instant gelukkig.

Piss Trangressor valt op, niet alleen door de titel, maar ook door de opmerkelijke tempoverhoging die ons 27 jaar terugslingert naar Angel Dust van Faith No More.  Veel variatie en een sterk begin van dit album, wat nog eens onderstreept wordt door het felle Ghost In Your Own Life dat tegelijk dweept met Sleaford Mods en IDLES. “You and I, you and I will get over this” wordt vlijmscherp half rappend over een op hol geslagen ritmesectie gedrapeerd. Het lijkt er sterk op dat we van deze plaat geen grijs haar gaan krijgen.

Ons van Tail To Teeth meezuigen doet Grey Hairs vooralsnog niet, maar na een momentje bloedarmoede tijdens Capable Man krijgt dit nummer een leuke Pixies-feel. Hopen maar dat dit niet het beste Pixies-nummer wordt dat dit jaar nog wordt uitgebracht. Single Tory Nurse is zo mogelijk nog straffer en past vlekkeloos bij het vorige nummer maar biedt een onweerstaanbare, dreigende baslijn en een “vuist in de lucht”-refrein met gierende gitaren. Het blijft referenties regenen en de volgende in ons lijstje wordt At The Drive-In. Bezeten tempowissels en hoge schreeuwerige stem. Jaja, Breathing In Breathing Out is wel degelijk dit soort amokmakerij. En erg dat we dat vinden…

The Nag is onze absolute favoriet. Sneltreintempo, gezicht op zeven dagen onweer en een compleet ontsporende song in de traditie van Nirvana’s Territorial Pissings. Grey Hairs bekokstoven een interessante cocktail van opwindende punk, funky grooves, en een typisch jaren ’90 noisegeluid. Ook slotnummer Glugs is van hoog niveau en is pure Nirvana. De albumtracklist is duidelijk erg zorgvuldig samengesteld en dat komt de flow van de plaat echt ten goede.

Hoe het met onze gezondheid afloopt is koffiedik kijken, maar van grijze haren hebben we alvast geen schrik meer. Ettelijke luisterbeurten en dito vreugdedansjes later over hoe goed het hier gesteld is met onze Health & Social Care leren ons alvast dat we dit plaatje niet meteen aan de kant schuiven. In tegendeel: We are proud of our grey hairs.