Home ReviewsAlbum Reviews GO DARK – Neon Young (Bella Union)

GO DARK – Neon Young (Bella Union)

by Felix Sandon

In ‘kwaliteit’ hoor je het woord ‘tijd’: het zou de wapenspreuk van de grote uitsteldrangclub kunnen zijn. Toch is het zo dat je vaak beter de tijd neemt om iets uit te werken en ideeën laat rijpen. Het Amerikaanse duo Go Dark bracht in 2014 hun eerste ep uit, in 2015 volgde er nog eentje en nu pas verschijnt hun eerste langspeler.

Go Dark bestaat uit Adam Drucker alias Doseone, en Ashley Gallegos alias Crash. Doseone heeft meer dan twintig jaar ervaring als rapper en producer op de teller, componeerde soundtracks voor videogames én nam het lang geleden op in een rapbattle tegen de toen nog volslagen onbekende Eminem, zo vermelden de kronieken. Voor zangeres Crash is Go Dark haar eerste stap als professionele muzikante: zij heeft vooral ervaring als serveerster, liftte doorheen heel Amerika, speelde muziek op straat, schilderde en schreef poëzie voor ze Doseone tegen het lijf liep in de straten van Oakland, Californië.

Klinkt als een film? Zo klinkt hun muziek ook: Neon Young bevat genoeg materiaal om een spannende soundtrack te kleven onder middernachtelijke achtervolgingen (The Blade, On Gone), skylines van grootsteden vol verblindende lichten (Big Rot, Numb) en timelapses waarin de stad ontwaakt (Violetest Red). Synthesizers suizen en knetteren alle kanten op, de opzwepende ritmes jagen de hartslagmeter de hoogte in (al zijn er ook genoeg rustpunten ingecalculeerd) en Crash’s unieke stemgeluid klinkt als een instrument op zich, dat je op sleeptouw neemt door de wonderlijke citytrip die Neon Young is.

Terwijl we wachten op iemand die de beelden die deze plaat oproept op het witte doek brengt, genieten we dus maar best van deze prachtplaat, languit liggend in de zetel of dansend tot het zweet alle kansen op gutst.