Home ReviewsAlbum Reviews FROTH – Duress (Wichita)

FROTH – Duress (Wichita)

by Hans Vermeulen

Het trio Froth (Joo-Joo Ashworth, Jeremy Katz en Cameron Allen) uit Los Angeles, heeft evenveel line-up-wissels als platen en muzikale invalshoeken gekozen maar zet met haar vierde album Duress een stap naar continuïteit in wat voorheen een amalgaan van stijlen was.

Froth zweemt met flarden shoegaze, psychedelica en postpunk. Deze plaat kwam al twee maanden geleden uit en verdient méér dan een bespreking in de marge. Ze werd opgenomen in Studio 22 van Tomas Dolas (Oh Sees) en verenigt experimentele drang met toegankelijkheid. Analoge synths, overdubs en drummachines spelen een belangrijke rol in het geluid van Froth.

FROTH (c) : Wichita

Laurel opent alvast met een hoog Pavement-gehalte, maar zonder de slordigheid van Malkmus en mét de catchyness van Blur. De eerste keer dat de ritmesectie van Katz & Allen onweerstaanbaar dwingend overkomt en Ashworth op zijn Yo La Tengo’s de tekst inzingt. Bijzonder straffe binnenkomer.

Catalog en Dialogue zijn dan aan de beurt. Het eerste is shoegaze die onverwacht overwaait naar het type Coffee & TV-geluid van Blur dat in de mix gegooid wordt met Wilco. Ashworth zingt hier als Jim Reid van The Jesus And Mary Chain tot het nummer abrupt stopt en Dialogue volledig de Wilco-kaart trekt.

Waarom we hier constant met namen goochelen? Omdat dit erg hoog niveau is en we dit natuurlijk met de absolute top in het alternatieve indierockcircuit gaan vergelijken. De keyboards in dit nummer laten de song stilaan Grandaddy-allures aanmeten.

Dit hoog niveau aanhouden lijkt alvast geen sinecure maar Froth blijft parels schijten en  A2 is opgehangen aan een Sonic Youth-ritme met een overstuurde keyboardsample en een Robert Smith-gitaar die uiteindelijk losbarst zoals de koningen van de noise het alleen kunnen. Dit bijna-instrumentaaltje maakt nog meer indruk dan de eerste drie songs en leunt in de slotminuut voor het eerst uitdrukkelijk aan bij moeder Slowdive. Die laatste wordt natuurlijk voor elke shoegazepoging met de vinger gewezen maar Department Head en 77 onderstrepen dat Froth kan wedijveren met bands als Ride en dus ook Slowdive. Een traag meanderende schijnbaar valse gitaar en een verveelde zangstem zorgen voor het beoogde hypnothiserende effect en een verrassend inventieve variatie die doorgaans het pijnpunt vormt van elke shoegazerige band.

John Peel Slowly dweept dan weer met David Lynch en de piano geeft het plaatje een jazzy touch. Het haalt het ritme even uit Duress om dan met Xvanos op een mistroostige manier een liefdesbreuk te gaan verwerken:  ‘Is there nothing I can do to make you stay? Now you’ll throw it all away, I Just want to tell you I love you’. Een voor het overige episch nummer dat geen gebrek kent aan experimentele synthesizervondsten. De teneur wordt geleidelijk aan kouder en met Slow Chamber mogen we toch ook  – sorry voor het lange wachten – My Bloody Valentine omarmen. Het tweede deel van Duress is erg sferisch en vooral in dit nummer wordt het op een tegelijk mistroostige als behaaglijke manier vroegtijdig herfst. Het ongemeen hoge niveau van de eerste 5 songs wordt hiermee niet aangehouden, maar niettemin is dit één van de knapste platen die we dit jaar gehoord hebben.

Syndrome past perfect in het geschetste plaatje en sluit Duress af op een bedwelmende wijze af. Chromatics meets Ride en toont aan welke vibe deze plaat op meesterlijke wijze blootlegt: We zitten in the middle of nowhere in een verlaten wegrestaurant, de TL-lampen flikkeren, de jukebox is stuk, maar de jonge brunette achter de toog heeft een zachte stem en ze maakt lekkere koffie.  Aan een ander tafeltje zit een blondine met zwarte zonnebril. Geen idee wat ze denkt. De oude man in de hoek draagt een maatpak en lijkt uit het decor te zijn weggeknipt. Buiten waait het hard maar het blijft warm. De airco maakt overuren. Telkens de brunette in haar strakke blouse voorbijstapt gaat een aircobriesje door haar mooie krulletjes. Ze heeft een knopje meer opengezet. De blondine glimlacht raadselachtig.