Home ReviewsAlbum Reviews EXPO SEVENTY -America Here & Now Sessions (Essence)

EXPO SEVENTY -America Here & Now Sessions (Essence)

by Patrick Bruneel

Expo Seventy, of beter gezegd Expo’70, is het project van Justin Wright. Sinds hij met zijn project begon, na het uiteenvallen van Living Science Foundation waarbij hij gitaar speelde, kwam er een stroom releases op gang. De man uit Los Angeles bracht sinds 2003 meer dan 50 albums uit. Dikwijls op heel kleine obscure labels of puur op cd-r, maar een aantal kwamen ook uit op iets bekendere labels als Beta-lactam Ring, Aguirre en Sonic Meditations. Drones en heavy psychedelica zijn steevast zijn ding.

Heel frequent werkt Wright samen met McKinley Jones, van de uit Kansas afkomstige band Cantus Firmus. Die voegt op de platen die ze samen maken synthesizers toe aan de gitaarimprovisaties, wat de platen helemaal anders, spacier en freakier, doet klinken. Zo nu en dan laat hij zich strikken voor een speciaal project, en zo eentje is onderhavig America Here & Now Sessions. Daarmee keert hij terug naar Essence, het label waarop hij in 2014 de plaat Virtually From The Unknown mocht uitbrengen op cd (de cassette en vinyl kwamen een jaar eerder uit op Sonic Meditations). Een label waar hij prijkt tussen Nadja, Acid Mothers Temple, Merzbow, Drakh en Nordvargr, voor liefhebbers van het betere dronewerk meteen een indicatie voor de kwaliteit van het recente Expo’70-werk.

Daarop assisteerden Mike Vera (drums, gongen, cimbalen) en Aaron Osborne (bas, synthesizer, percussie) hem in zijn queeste. Die komen ook nu terug, met toevoeging van nog een percussionist, David Williams. Voor Wright is de bezetting met twee drummers een unicum en de bezetting diende dan ook voornamelijk om deze plaat in te blikken. Ze maakt eigenlijk deel uit van een ruimer concept. Een drie weken durende kunsttentoonstelling in Kansas stond aan de basis, waar schilderijen, sculpturen, poëzie, theater, film en muziek van lokale en Amerikaanse artiesten centraal stonden.  Amercia: Now And Here – A Cross-Country Traveling Dialogue About America Through The Arts heette het prestigieuze project. De subsidies droogden echter op om het luik muziek, waar lokale en internationale bands een plaat zouden kunnen opnemen, in het water viel.

De plaat van Expo Seventy, 300 vinyls en 200 cd’s, lukte echter wel. En daar kan een mens alleen maar blij mee zijn. Drie epische, instrumentale nummers zijn het geworden, die een desolaat gevoel opwekken. Die sfeer past perfect bij het donkere, stormachtige weer waarop de cd meermaals zijn rondjes mag draaien. Vooral Second Movement, inderdaad in de traditie van Glenn Branca of Rhys Chatham, imponeert. Wright maakt optimaal gebruik van zijn percussionisten om een stuk van een klein half uur uit te bouwen dat fans van Swans ongetwijfeld zal bevallen. Third Movement is exclusief voor de cd, relatief kort (net geen negen minuten) en is een mix van percussie en dromerige psychedelica. Die psychedelica is het meest aanwezig bij opener First Movement, dat eigenlijk opbouwt naar de climax van het sleutelstuk Second Movement. Instrumentaal trippen geblazen, zoiets is deze plaat van Expo Seventy.