Home ReviewsAlbum Reviews DRAHLA – Useless Coordinates (Captured Tracks)

DRAHLA – Useless Coordinates (Captured Tracks)

by Felix Sandon

In een nog niet zo ver verleden presenteerde ik een programma over film op Radio Scorpio, een zender die er prat op gaat alternatieve en onafhankelijke muziek te draaien. Toen ik in één van onze uitzendingen de film Almost Famous besprak, bewoog ik hemel en aarde om toch Tiny Dancer van Elton John te draaien, omdat dat nummer een sleutelscène in de film vormgeeft. Het mocht nét, maar normaal is dat niet de muziek van Scorpio, werd me duidelijk gemaakt. Wat dan wel? Een groep als Drahla, bijvoorbeeld.

Drahla brengt onomwonden “zwartefrakkenmuziek”. Met illustere voorgangers uit het postpunktijdperk als Television en Siouxsie and the Banshees deelt de groep hun zin voor opzwepende ritmes, wrange gitaren en duistere teksten. Zangeres Luciel Brown hypnotiseert de luisteraars en laat hen verdwalen in een aardedonker woud, waar bovendien op onverwachte momenten saxofonen weergalmen die de boel alleen maar broeieriger laten klinken.

Alleen gaat zoveel uitzichtloze duisternis na een tijd vervelen. Ook de teksten mogen scherpzinniger. Te vaak kiest de groep voor grote woorden en algemeenheden die tamelijk hol overkomen. ‘Narcissism on the net’: we hebben al diepgaandere analyses van onze geïndividualiseerde samenleving horen voorbijwaaien. En wat te denken van de litanie waarmee React/Revolt eindigt: ‘Accidental abjection, promotional subjection, unnatural selection, hypnotised suggestion, inducing intersection’? Useless Coordinates is een debuut dat even aandacht verdient, maar ook niet langer dan de muziek zelf blijft hangen.