Drummer Tristan Monein en gitarist Sébastien Pineau zijn sinds 2013 actief als Dragunov met de intentie postmetalen instrumentale muziek te brengen geïnspireerd door de tijd van de Sovjet-Unie. Genaamd naar een precisiegeweer bracht het duo uit Nantes al eerder werk uit dat telkens een aspect uit de geschiedenis van de USSR als onderwerp had. Zo handelt Korolev over de strijd om de ruimte te veroveren en handelt Arkhipov over de maritieme geschiedenis van het verdwenen imperium.
Alles steevast in eigen beheer en dat is ook het geval met Vepr dat een eerbetoon vormt aan de gevarieerde geschiedenis van Oekraïne en tegelijk een eerbetoon is aan de strijdvaardigheid van het land en zelfs een straaltje hoop toelaat voor de toekomst. We spraken over inventieve postmetal, en dat is precies wat Dragunov doet. De riffjes van opener Makhno zuigen ons meteen het verhaal binnen. Een echt zeer goed nummer dat wordt gevolgd door het al even imponerende Holodomor.
Interessant voor fans van Psychonaut is de bijdrage van Stefan De Graef aan het nummer The Great Hour. Ook al een ferme song, en de strot van De Graef, als hij tiert en schreeuwt tenminste, past het allemaal prima. Alleen het stukje eerder cleane zang is ons ding niet, maar dat zal aan ons liggen.
Dragunov past prima in het rijtje van bands als Russian Circles, Cult Of Luna, Brutus en Pyschonaut en zal het op basis van dit werkstuk ongetwijfeld bredere bekendheid bereiken en wie weet een platencontract weten te versieren hier of daar. Het is hen in elk geval gegund.
Facebook – Instagram