Home ReviewsAlbum Reviews DOUG SEEGERS – A Story I Got To Tell

DOUG SEEGERS – A Story I Got To Tell

by Patrick Van Hauwaert

Seegers is een voormalig straatmuzikant die een paar jaar geleden letterlijk op straat werd ontdekt. Geboren in Long Island brengt Seegers zowat het beste van wat er momenteel te vinden is aan traditionele Nashville country. Zijn muziek leunt zwaar aan bij de oude traditie van tearjerkers en Honky Tonk tunes, maar dat wil niet zeggen dat Doug een verbitterde, naar vroeger verlangende figuur is die bleef stilstaan. Integendeel. Volgens Dougs biografie die vorig jaar verscheen, was zijn leven als straatmuzikant allemaal geen koek en ei. Meer nog, de voorbije jaren waren soms een echte hel voor hem.

Alles veranderde toen hij opgepikt werd door een Zweedse cameraploeg die door Nashville trok en die op aanraden van een verkoper aan een fastfoodkraam ging luisteren naar die opmerkelijke straatmuzikant een beetje verderop.

A Story I Got To Tell is alweer het derde album van Doug Seegers. Daarin komt hij opnieuw met puik countrywerk op de proppen. Luister maar eens naar een nummer als Demon Seed of het ingetogen Six Feet Under. Beiden zijn sterren aan het country-firmament. De laatste volledig in de stijl van de traditionele country muziek. Demon Seed flirt een beetje met rock en blues maar vindt z’n oorsprong uiteindelijk in de Latin folk. Angel From A Broken Home is autobiografisch en gaat over hoe kinderen een scheiding soms erg moeilijk verwerken.

Op White Line, waarin Doug Seegers de eenzaamheid van het toeren beschrijft in een wondermooie ballad, horen we nog maar eens hoe country zou moeten klinken.

Maar naast de traditionele country is er ook wat plaats voor rockabilly. Old style natuurlijk, je weet wel die onvervalste jaren 50 rockabilly. Als je hiervoor te vinden bent, check dan zeker Rockabilly Bug dat ook op dit album staat. Op Can’t Keep On Running verkent hij de grenzen de country en soul.

A Story I Got To Tell is een countryplaat, dat mag duidelijk zijn, maar in tegenstelling tot de grote Nashville namen van vandaag, die meer aanleunen bij de pop of rock, laat Dough Seegers zien dat er nog steeds heel wat ruimte is voor goede, ouderwetse country. En jawel deze wordt uiteraard al eens opgefrist met wat blues, soul of rock maar dat was vroeger niet anders. Wat wel anders is, is dat deze plaat uit het hart komt en dat maakt een hemelsbreed verschil. Luister en geniet van A Story I Got To Tell, want het is er eentje om duimen en vingers van af te likken.