Home ReviewsAlbum Reviews D’INCISE – Assemblée, Relâche, Réjouissance, Parade. – (Moving Furniture)

D’INCISE – Assemblée, Relâche, Réjouissance, Parade. – (Moving Furniture)

by Patrick Bruneel

Het moet 2003 zijn geweest. De dubbel-cd Eb + Flo van Kaffe Mattthews stond op toen er bezoek kwam. Na een eind vroeg het bezoek van waar dat gepiep kwam dat zo nu en dan opdook. Hij kon het niet plaatsen en had ook niet door dat er een cd zijn rondjes aan het draaien was. Non-muziek noemde hij het. Matthews deed onderzoek naar hoe de samples van haar theremin zich in diverse ruimte gedroegen en hoe ze reageerden op feedback.

Assemblee, Relâche, Rejouissânce, Pârâde van de in Genève geboren Laurent Peter deed ons deze stap terug in de tijd zetten. Als D’Incise brengt hij sinds 2005 albums uit waarop experimentele muziek is te horen die de ruimte zoekt tussen noise en stilte. Klanken gaan voorbij, of we hebben ze net niet gehoord. Een andere klank dan weer wel.

Kant A valt uiteen in vier nummers, die samen L’Anglard de St-Donat vormen. De basis vormt een traditionele mazurka, gespeeld door Alfred Mouret naar zijn vaders versie François “L’Anglard”. Niet dat er van die mazurka ook nog maar iets overblijft. Een dansje plegen zit er al helemaal niet in. Drones zijn het, samengesteld uit samples van metalige percussie. Een orgel, een harmonium, een banjo, een contrabas en van strelingen voorziene percussie zijn de middelen waarmee de klankonderzoeker aan de slag gaat.

Hier en daar zijn de klanken dermate subtiel dat ze quasi letterlijk ongemak veroorzaken bij de luisteraar. Die iele klanken hebben namelijk een bevreemdend effect op het oor. Meestal echter is de drone doorspekt met allerlei klanken die de Zwitser uit zijn andere instrumenten haalt, die echter geen van allen op een conventionele manier worden bespeeld.

Kant B valt uiteen in twee nummers, Le Désir Certain en Le Désir Serain. Een ontregeld orgel, elektronica en gebogen metalen stokjes worden op improvisatorische wijze met elkaar in botsing gebracht. Het is een stuk dat D’Incise ook in concerten speelt, zodat we meteen doorhebben dat verstilling tijdens een van zijn optredens een streefdoel is. De luisteraar wordt gedwongen aandachtig te blijven de oren te spitsen om elk mogelijk geluid en de nuances ervan, op te vangen.

Dissonante klanken en orgelklanken die als schurend en wringend worden ervaren, beklemtonen dat dit album niet voor iedereen is weggelegd. Of u moet een bezoeker een aparte luisterervaring laten ondergaan, zoals ondergetekende destijds met Kaffe Matthews.