Home ReviewsAlbum Reviews DESIRE – Tears From heaven (Italians Do It Better)

DESIRE – Tears From heaven (Italians Do It Better)

by SANDRA REGENT

Het label Italians Do It Better van producer, (film)componist, multinstrumentalist en visualist Johnny Jewel is gekend voor zijn vele projecten. De meest bekende daarvan zijn Glass Candy, Chromatics, Symmetry en Desire. De rode draad hierin is, u mag twee keer raden… jawel Jewel zelf.

De lichtjes excentrieke en dwarse artiest met zijn analoge synthezisers en voorkeur voor dromerige, melancholische synthpop. Desire bestaat uit zangeres Megan Louise, Johnny Jewel en Chromatics-lid Nat Walker. Voor het eerst in negen jaar brengt het trio een nieuwe single uit Tears From Heaven. De nieuwe track werd vorige week officieel gereleased tijden de Chanel 2019 Spring Runway in Parijs. Het is de eerste single van het nieuwe Desire-album dat begin volgend jaar verschijnt.

Tears From Heaven is volgens de band een nummer over overbruggen, het dichten van een kloof. Namelijk de kloof in onszelf waarin we aan de ene kant als toeschouwer aan de zijlijn van ons eigen leven staan te kijken en aan de andere kant als ondernemer van actie, klaar om ons eigen lot in handen te nemen. De hemel dient als metafoor voor het leven na de dood, een sprong in het onbekende. Als je nooit op de deur klopt, zal ze nooit opengaan. De tranen zijn dan weer de regendruppels die uit de wolken naar beneden stromen en onze angst en twijfel wegwassen. De obstakels in onze dagelijkse sleur worden opzij geduwd om een helder beeld te krijgen van wat ons te wachten staat eens we die sprong durven nemen. Meer dan over de muziek gaat het om de inhoud, de stemming en sfeer die de song teweegbrengt. Typischer Johnny Jewel kan het niet. Muzikaal is deze single geen grote vernieuwing maar gaat gewoon verder waar Desire negen jaar geleden ophield. Sferische, dromerige, catchy synthpop voor de liefhebbers. Geen hoogvlieger, maar de gewoonlijke kwaliteit uit de Italians Do It Better-muziekstal.

Belgische link en weetje: Johnny Jewel won in 2016 de trofee voor beste soundtrack op het Filmfestival van Gent voor de film Home van onze eigenste Fien Troch! Als je deze Tears In Heaven gaat beluisteren, misschien toch de moeite om hier ook eens naar door te klikken.