Home Reviews DEATH CAB FOR CUTIE – Kids in ’99 (Barsuk Records)

DEATH CAB FOR CUTIE – Kids in ’99 (Barsuk Records)

by Astrid Venturuzzo

Death Cab For Cutie is al lange tijd een gevestigde waarde binnen de indiescène. Dat hun prominente plaats terecht is, bewezen ze vorige zomer nog met hun album Thank You For Today en met hun doortocht in de Roma deze winter. Dat ze deze winter niet enkel hebben opgetreden, maar ook opnieuw de studio zijn ingedoken, blijkt uit de release van Kids in ’99, de eerste song van hun nieuwe ep. The Blue EP bestaat uit vijf nummers en zal uitkomen op 6 september.

In Kids in ‘99 bezingt zanger Ben Gibbard het verhaal van drie kinderen die in 1999 gestorven zijn bij een tragisch ongeval. Door een scheur in een pijpleiding is brandstof vrijgekomen naast een rivier waarlangs de jongetjes speelden met aanstekers. Toen de grote hoeveelheid brandstof in contact kwam met het vuur uit de aansteker zijn de jongetjes op dramatische wijze omgekomen. De leden van Death Cab For Cutie waren destijds zeer geschrokken van deze gebeurtenis en Gibbard vond dat het, 20 jaar na datum, tijd werd om de getroffen jongens een eerbetoon te bieden.

Dat deze gebeurtenis de band nog steeds raakt, wordt al snel duidelijk bij het beluisteren van Kids in ‘99. Doorheen de hele song weerklinkt de tragiek van het onderwerp, in instrumenten omgezet door een nerveus drumgeroffel en een meeslepende baslijn. Ook de lyrics laten niet onberoerd (het refrein bestaat enkel uit een herhaling van het woord ‘gone’) en het unieke stemgeluid van Ben Gibbards maakt het geheel compleet.

Kids in ’99 vormt dan wel een eerbetoon aan een tragische gebeurtenis, maar laat als Death Cab For Cutie-song nu ook weer geen verpletterende indruk achter. Wij wachten geduldig op het vervolg van de ep en in de tussentijd kan je alvast je eigen mening vormen.