Home ReviewsAlbum Reviews CRYPTAE – Vestigial (Tartarus Records)

CRYPTAE – Vestigial (Tartarus Records)

Tijd voor iets waar muzikale grenslijntjes onbekend zijn. Cryptae is een gestoord Nederlands project waar vaatwasmachinespecialist, drummer René Aquarius samen met gitarist Kees Peerdeman de limieten aftast met een derivaat van misvormde, afwijkende en experimentele rauwe avant-garde deathmetal.

Dit krankzinnig sonisch werkje van achttien minuten is gevuld met de gekste waanideeën en laat een spoor van vernieling na. René Aquarius ramt niet alleen als een beest tegen het drumgevel aan, hij gorgelt nog eens onverstaanbaar als een helse demon de vocalen bij elkaar. De productie voelt aan als een vuile was die hangt te drogen tijdens een tornado en waar het zand tegen aan schuurt als kartonnen toiletpapier tegen ons zitvlak. De gitaarriffs klinken ruw maar overheersen in geen geval.

Met monsterlijk krachten klauwt Vestigial zich als een opzettelijk grillige en rauwe geluidsstructuur door alles heen. De invloeden zijn talrijk en des te waanzinnig: Morbid Angel, Demilich, Darkthrone en het legendarische Zwitserse Hellhammer om er maar enkele te noemen. Dit is kunst met de grote K. De release eindigt subtiel met een rustig maar beklemmend gitaarriedeltje dat ons onmiddellijk naar de replaytoets deed grijpen. Terug de hel in, en steeds maar terug en terug. Vestigial is een dubbele grensverlegger die zelfs de meest extreme muziekliefhebbers wel even zal doen slikken. Dit is voor ons nu al een cultplaat.

BANDCAMP