Home ReviewsAlbum Reviews CHRISTINE OTT – Tabu (Gizeh Records)

CHRISTINE OTT – Tabu (Gizeh Records)

by Patrick Bruneel

Christine Ott verraste onlangs met het mooie album Only Silence Remains  (ook al op Gizeh). Het was haar tweede solo-album waarop ze voluit haar kunde met de Ondes Martenot, een instrument dat dateert uit de pioniersdagen van de elektronische muziek dat werd ontwikkelt door Maurice Martenot, tijdgenoot van die andere uitvinder, Léon Theremin.

Beiden ontstonden in 1938 en de theremin overvleugelde al snel het vroege toetsenbord. Ott trekt zich daar niets van aan en was al gastmuzikant bij Tindersticks, This Mortal Coil en Yann Tiersen.  Ze toerde de wereld rond met Radiohead en bewees met die soloplaat dat ze ook helemaal op eigen benen indrukwekkende muziek kan neerzetten. Dat doet ze met Tabu nog eens over. Geen losse nummers deze keer, maar de soundtrack bij de gelijknamige film van F.W.Murnau, de grote mijnheer die de klassieker Metropolis inblikte. Ze componeerde deze score al in 2012 en vertolkt die regelmatig bij screenings ven het liefdesverhaal, dat zich afspeelt op Bora-Bora en waar twee geliefden uit elkaar worden gehaald door een derde tegenspeler, die uiteraard uiteindelijk het onderspit moet delven.

Ott gebruikt naast haar favoriete Ondes Martenot ook nog een piano en percussie om een soms dromerige en soms exotisch klinkende geluidsband op te bouwen, die de film heel goed weet te ondersteunen. Gelukkig blijft de muziek ook op cd grotendeels overeind. Alleen de stukjes die net iets teveel mikken op het creëren van een trance en de dunne lijn van het exotisme aan de verkeerde kant overschrijden, mochten wat minder worden aangezet. ‘
Tabu is een leuke aanvulling op het werk van Ot, maar wie zich echt wil verdiepen in wat ze kan met haar instrument, begint beter bij Only Silence Remains.