Home ReviewsAlbum Reviews CHARLOTTE ADIGERY – Zandoli ep (DeeWee)

CHARLOTTE ADIGERY – Zandoli ep (DeeWee)

by Wout Meganck

Charlotte Adigery heeft op 8 februari een tweede ep onder haar eigen naam uitgebracht.  Deze ep heet Zandoli en verschijnt als haar eerste ep op het Deewee Label van de broertjes Dewaele van Soulwax. Charlotte Adigery is een ‘solo’ project waar ze samenwerkt met Bolis Popul  die we ook kennen van Hong Kong Dong, The Germans en zijn eigen solowerk (dat niet toevallig ook bij DeeWee verschijnt).

De DeeWee Releases hebben allemaal een typische electro onderbouw en dat is ook bij deze Zandoli zo. Voor de verzamelaars is het  goed te weten dat dit DeeWee 29 is. Als u een fysiek exemplaartje wil dan zal u snel moeten zijn want het plaatje is nu ook door Pitchfork besproken. Nr 29 gaat dus een hebbedingetje worden.

Zandoli bevat 5 nummertjes die eigenlijk alemaal een eigen verhaaltje bevatten. De rode draad zijn die lekkere electroritmes die zijn verweven in elk liedje.

Het eerste nummer op side A is Paténipat, de huidige single. Paténipat is blijkbaar een “ezelsbrugje” voor een ritme uit Guadeloupe. Het is een uiterst dansbaar nummer waar je niet op kan blijven stilzitten. Het start met de typische Bolis Popul beats waarna Adigery invalt en speelt met echos en meerstemmigheid. Het is een nummer dat in een donkere club zelfs de meest stijve harken in beweging gaat krijgen. Cursed and Cussedviel aanvankelijk minder in onze smaak, het deed ons teveel terugdenken aan The Power van Snap. Uiteindelijk blijkt het evenwel een heel complex en even aanstekelijk drum’n bass ritme te zijn waarrond Adigery’s woorden gedrapeerd worden als een sluier.

Het eerste nummer van side B is Highlights. Dit was de eerste single en toont een heel speelse Adigery met veel zelfspot. Het nummer heeft een heerlijk aanstekelijk ritme dat ideaal is om alle gewrichten los te gooien. BBC is een nummer dat u niet diect naar de dansvloer zal lokken. Het nummer gaat zowaar over over sex-toerisme: “If you’re good, I’ll take you home”. Het nummer doet wat denken aan Portishead en Goldfrapp en is ondanks het thema een bloedmooi en ingetogen nummer. Het laatste nummer Okashi gaat  aanvankelijk  verder in diezelfde stijl maar de verrassing zit aan de staart waar er alsnog een disconummer uit voort komt.

Zandoli is een supergevarieeerd plaatje dat u in beweging zal zetten op de dansvloer. Bent u niet zo een danser dan zal u het ongetwijfeld heel aangenaam vinden de video-tjes te bekijken. Zet de bass lekker diep !