Camilla Sparksss, afkomstig uit Kenora, Ontario, maakte eerder al indruk met haar album Brutal (2019) en een paar fel gesmaakte singles die een bevreemdend soort pop bevatten. Barbara Lehnhoff, zoals haar echte naam luidt, is half Zwitsers, wat verklaart dat ze haar werk op een klein maar fijn Zwitsers label uitbrengt. Dat label heeft voor Lullabies alles uit de kast gehaald om van dit audiovisueel stukje huisvlijt een knappe release te maken.
De cd-versie die wij in handen kregen, doet eigenlijk geen recht aan dit album. Op vinyl is het namelijk een dubbelaar, die op 45 toeren dient te worden afgespeeld. De picture discs draaien hun rondjes en de meegeleverde spiegel moet bij het album worden geplaatst, zodat de animaties die bij de acht liedjes horen, tot leven komen.
Het was een werkje van lange adem, gebaseerd op de fenakistiscoop (een animatie-toestel waarmee bewegende beelden kunnen worden getoond) van de Belg Joseph Plateau en de Oostenrijker Simon Stampfer. Heel wat prototypes passeerden de revue alvorens ze eentje ontwierpen die in een gewone platenhoes past.
Daarenboven krijgt de geïnteresseerde bij die vinylversie ook nog eens een mooi geïllustreerd boekje dat de bedverhaaltjes voor volwassenen die het album bevat, van wat extra uitleg voorziet.
Bedtime Stories For Adults zou een mooie ondertitel van deze release zijn geweest, want dat zijn het. Simpele verhaaltjes op eenvoudige muziek die werd gegenereerd door het bespelen van een mellotron, met hier en daar een altijd voortdurende groove.
Minimalistische muziek, een bijna fluisterende stem van Lehnhoff en de niet doordeweekse klanken van de mellotron maken deze plaat, naast het visuele dat al schitterend op zich is en deze release tot een hebbeding maakt, tot een heel speciaal item.
Waar Camilla Sparksss normalerwijze elektronoisepop maakt en ook deel uitmaakt van postpunkband Peter Kernel is dit een zeer geslaagd experiment dat volgens Lehnhoff, mede door het omvangrijke werk om de release te maken, een unicum in haar oeuvre zal blijven.