Home ReviewsAlbum Reviews CAMERA – Emotional Detox (Bureau B)

CAMERA – Emotional Detox (Bureau B)

by Wout Meganck

Na Phantom of Libertywas het wat stil geworden rondom de Duitse band Camera. Links en rechts doken er soloprojecten op en je zag ze wel nog eens verschijnen op een soundtrack of een verzamelaar maar dan meestal met oudere nummers. Ondergetekende begon er al voor te vrezen dat het einde van de band in zicht was. Iets wat zeer te betreuren was, want dankzij dit trio heeft krautrock terug een plaatsje gekregen in de dagelijkse playlists van tientallen jongeren.

Maar kijk, niets is minder waar want met Emotional Detox zijn de heren weer helemaal terug. Vanaf het eerste nummer swingt het de pan uit en slaat de Duitse motoriek weer genadeloos toe. Metronoom-gewijs krijgen we strakke ritmes voorgeschoteld die van geen ophouden weten en die er stuk voor stuk in slagen om ons te doen vergeten dat de bureaustoel geen onderdeel van de dansvloer is. Ook in de wagen wordt het gevaarlijk met deze heren in je cd-speler maar tijdens een lange file kunnen we deze toch sterk aanraden, al was het maar om een feestje te bouwen.

Wat vooral opvalt is dat ze met Emotional Detox toch een nieuwe weg zijn ingeslagen. De zuivere krautrock van I was Carbon dioxide maakt plaats voor space en af en toe zelfs voor iets wat neigt naar disco. Alles perfect binnen het aanvaardbare en met de nodige respect voor hun helden uiteraard. Kraftwerk en Neu! zijn nooit ver weg in deze deuntjes en dat is maar goed ook. Himmelhilf neigt al vervaarlijk naar de disco van Giorgio Moroder terwijl Cosm naast de vele space/synthgeluidjes toch ook dicht in de buurt van pakweg Daft Punk komt. Op Pacific One klinken ze dan weer als een doorsnee synthpopbandje maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ze gewoon goed en aanstekelijk klinken. Opener GizmoNicensteinen Super 8 liggen dan weer het dichtste bij het oude werk waardoor we verliefd geworden zijn op deze band.

EmotionalDetox is opnieuw een zeer opwindende en opzwepende plaat geworden van de neo-kraut legendes Camera. Voor de derde keer op rij zetten ze een plaat neer om u tegen te zeggen, weigeren ze in herhaling te vallen en leveren ze bovenal een product af dat 100% voldoening geeft voor de fans van het genre.