Home ReviewsAlbum Reviews BROEN – Do You See The Falling Leaves? (Bella Union)

BROEN – Do You See The Falling Leaves? (Bella Union)

In 2015 bracht het Noorse kwintet Broen haar debuut Yoga uit waarop ze een bijzondere mix brachten van jazz, funk, psychedelica, electro en hiphop. Door deze originele sound werden ze opgepikt door het Engelse Bella Union dat onder de indruk was van hun eigengereide aanpak. In 2017 verscheen hun eerste plaat I<3 Art waarmee ze internationale bekendheid verwierven. Nu is er de opvolger Do You See The Falling Leaves? waar ze nog verder willen gaan met hun geluid. De drang om nog meer invloeden in hun muziek te verwerken is heel groot. Daarom willen ze op elk album verder gaan dan waar ze de vorige keer gestopt zijn.

De drang naar vernieuwing kan interessante resultaten opleveren maar soms kan je jezelf verliezen in die zoektocht naar een nieuw geluid. Bij Broen weten ze blijkbaar nog niet goed hoe ver ze mogen gaan.

Bij het openingsnummer Where Is Passion? krijgen we een collage van soundscapes waarop zangeres Marianna Røe op een dromerige, experimentele manier zingt. Een kleine vergelijking met Bjork is niet misplaatst, maar op het einde van het nummer verandert de song in pure hiphop. In het titelnummer krijgen we eerst 80’s funk dan weer sfeervolle electro die overgaat in fijne rap om uiteindelijk uit te monden in fusion-funk. Ja, zo kan je een nummer van bijna negen minuten wel boeiend houden.

Dorian Grays begint met stevige breakbeats en aanstekelijke elektro maar in het refrein verandert deze song naar iets heel zeemzoets, spacy elektro die wat lijkt op Air, om er daarna weer stevig in te hakken. Never Was is één van de weinige toegankelijke songs op de plaat, en daar houdt Broen het redelijk binnen de perken tot er op het einde van het nummer een rare disco twist insluipt. Lines is opgebouwd rond een Afrikaans klinkend gitaarriffje maar tijdens het refrein gaan ze de freaky elektro toer op. Nog meer van dat gooien ze in Bring It Closer en daar komt dan nog een dosis fusion-jazz bij, misschien het meest dansbare nummer van heel de plaat.

We hadden het niet verwacht maar met Free World proberen ze een echte popsong te maken, met wat Indische invloeden weliswaar. Al bij al klinkt het naar Broens doen vrij poppy. Op het einde van dit album houden ze zich meer in, want Shut Down is een sublieme ballad met vreemde soundscapes. Bubbles is een rap op Oosterse geluiden. Gelukkig duurt dit flauwe ding maar 46 seconden. Afsluiter Strings, is een spacy triphopsong waar af en toe een sax de boel letterlijk en figuurlijk komt opblazen.

Do You See The Falling Leaves? is een heel avontuurlijke plaat geworden. Dat levert knappe songs op maar helaas zakken sommige nummers weg in overdreven experiment. Broen bestaat uit studenten uit de muziekopleiding, dus het zijn allemaal prima muzikanten. Nu moeten ze enkel nog de lijn opzoeken in plaats van te proberen om er constant overheen te gaan. Een volledig album vol experimenten vraagt wel wat veel van de luisteraar.