Home Reviews BIG THIEF – Not (4AD)

BIG THIEF – Not (4AD)

by Astrid Venturuzzo

Waarom maar één album uitbrengen wanneer je er ook twee kunt maken? Dat moeten de leden van Big Thief gedacht hebben wanneer ze in mei 2019 ons een eerste keer verwenden dit jaar met hun album U.F.O.F. Nu blijkt dat ze ons in oktober een tweede maal zullen verwennen met Two Hands dat uit zal komen op 11 oktober. Hieruit releasen ze alvast de single Not.

Big Thief (c) : Dustin Condren

Voor diegenen die Big Thief dit jaar live aan het werk hebben gezien, klinkt deze single misschien niet nieuw in de oren. De band speelde dit immers al een aantal keren live op hun tour, waaronder ook in de Botanique. Not duurt zo’n zes minuten binnen dewelke een heel scala aan gevoelens passeren. Het nummer begint rustig met vrij voor de hand liggende gitaarakkoorden en drumgeroffel. Lenkers stem laat wel weer een verpletterende indruk achter, vooral wanneer ze na zo’n twee minuten plots enkel met de drum als begeleiding zingt en haar stem plots heel breekbaar wordt. Alles in Not komt zo authentiek en intens over dat het bijna een workout wordt om dit lied met volle aandacht te beluisteren. Het schreeuwt om je aandacht, zonder veel moeite te moeten doen om deze te verkrijgen. Wanneer halverwege het lied gierende gitaren de bovenhand nemen tot het einde van de song, geraken we in een trance waar je ons gerust enige tijd in mag laten. Enige verwerkingstijd na het horen van Not is aangewezen.

Adrienne Lenker beschrijft het volgende Big-Thief album als volgt: “Two Hands has the songs that I’m most proud of; I can imagine myself singing them when I’m old.” Na het horen van Not, kunnen wij alleen maar hopen dat Two Hands op dezelfde elan doorgaat.

Dit weekend valt Big Thief te bezichtigen op Pukkelpop en op 5 maart 2020 spelen ze in de Ancienne Belgique.