Home ReviewsAlbum Reviews BERNAYS PROPAGANDA – Vtora mladost, treta svetska vojna (Moonlee Records)

BERNAYS PROPAGANDA – Vtora mladost, treta svetska vojna (Moonlee Records)

Nu en dan sijpelt er eens iets uit het voormalige Joegoslavië door naar onze contreien. Tussen de overvloed aan releases kregen we een fysieke promo van Bernays Propaganda in onze handen. Dit kwintet uit Skopje Noord Macedonië, is al meer dan tien jaar actief en brengt al hun vijfde album op het Sloveense Moonlee Records uit.

Het muzikale karakter van deze groep met zangeres Kristina Gorovska is grillig en wispelturig. Het eerste deel van Vtora mladost, treta svetska vojna, (vertaald Second Youth, Third World War). Start met jazzy indiepop voorzien van lekkere baslijnen en zwoele (Macedonische) zangpartijen van de frontvrouw. De tracks swingen, maar volgens hun bio, met maatschappijkritische teksten. Het zuiders en zomers gemoed verdwijnt bij track vijf met een knak wanneer de zweverige pop tunes vergezelt worden van goedkoop gerap door Kristina Gorovska.

Rapper Volk Makedonski  van het Australische Curse ov Dialect vult track zes met gezwets waarvan we stijl achterover vielen. Wanneer hij ook nog eens in het Engels uit zijn nek begon te kletsten was bij ons de kous af. We beten door maar kregen vervolgens een klagerig en slaapverwekkend liedje te verwerken (track zeven). De verveling sloeg meer dan toe.

Bernays Propaganda serveerde met track acht nog een slap popliedje waarop de Amerikaanse bassist Mike Watt (fIREHOSE) de baslijnen verzorgde. Producer Stojche hielp mee op de laatste track, Zloben Fank, maar onze aandacht was al dermate verslapt door het flauwe tweede deel van deze plaat dat het geen zin meer had hier dieper op in te gaan. Deze twijfelachtige release is gratis te downloaden en ook verkrijgbaar op vinyl en cd.