Veertig jaar rondreizen in de muziekwereld leidde haar via vele wegen en leverde haar heel wat interessante ontmoetingen en samenwerkingen met opmerkelijke muzikanten en artiesten op. Het nieuwste album van Anne Clark is dan ook een laatste hoofdstuk van die reis. Homage – The Silent Inside kwam tot stand in samenwerking Thomas Rückoldt. Deze Duitse muzikant maakte zo’n gevoelige muziek, dat het voor Anne Clark bijna dwingend werd om zijn werk en zijn ideeën er achter te ontdekken.
Rückoldt is een autodidact, een selfmade-man die Clark leerde kennen via een project van Mushroom Magazine in 2007, waarbij hij een van haar nummers, Dittany, remixte. Zijn unieke aanpak en muzikale inzicht maakten indruk op haar.
Toen ze vorig jaar aan de slag gingen met opnames in hotelkamers, bij Thomas Rückoldt thuis in Jena (D) leidde dit na de mastering in Antwerpen, tot dit muzikaal en literair resultaat. Voor dit album gingen ze samen aan de slag met het werk van haar favoriete poëten.
‘A dash against darkness’… Zo klinkt I Will Wade Out (tekst van E.E. Cummings) zeker. De zwaarmoedige donkerte ligt in de stem van Anne Clark met haar knappe spoken vocals, terwijl het futuristisch klinkende muzikale frame bulkt van licht en energie.
Sometimes (tekst van Sheenagh Pugh) klinkt enorm breekbaar. Zweverige gitaren en allesomhullende geluiden nemen je drijvend mee op dit prachtige nummer. Ook The Meaning Of Existence (tekst van Les Murray) sluit qua stijl perfect aan. De piano en het “getinkelbel” in dit nummer maken er iets magisch van.
De ritme-elementen in The House Dog’s Grave (tekst van Robinson Jeffers) zorgen ervoor dat dit nummer iets dynamischer klinkt dan de voorgaande. ‘You are not so wellcared off as I have been…’
En dan krijgen we in Buddha In Der Glorie (tekst van Rainer Maria Rilke) ook de stem van Thomas Rückoldt te horen in een gesproken duet met Clark. Bitter melancholisch brengt hij een prachtig contrast met het warme instrumentale kader. Een van de sterkste nummers.
De knappe instrumentale stukken Silentium, Sonus en Modum wisselen de poëtische tracks af.
Muziekdoosgeluidjes hebben steeds opnieuw hetzelfde onverklaarbare effect op ons: angst! Om één of andere reden roept het begin van dit nummer dit ongegeneerd op. Het nummer klink verder ook eerder afstandelijk en kil. Op treffende wijze is Vril (tekst van Edward Bulwer Lytten) dan ook ijzig treffend. Kippenvelmoment!
Swan (tekst van Alice Oswald) is doordrongen van zwaanlijke schoonheid en souplesse. Buigzaam warm. Waarop There Will Come Soft Rains (tekst van Sara Teasdale) perfect lijkt aan te sluiten, tot de zachte, warme regenbui overgaat in een woeliger weertje. Knap!
Erg rustig start Leisure (tekst van W. H. Davies), waarna er af en toe een catchy ritme opduikt in de anders erg zweverige setting. Toegegeven, dit klonk wel even vreemd. Dichtersgewijs is dit zeker onze favoriet: wanneer When You Are Old met tekst van W.B. Yeats opduikt, zijn we vooraf ons hart al kwijt omdat we ieder woord dat volgt zullen kennen. ‘But one man loved the pilgrim soul in you… And loved the sorrows of your changing face’.
A Star Here And A Star There (tekst van Alice Oswald) klinkt zoals het hoort: hemels én futuristisch. Wat Rückoldt doet met geluiden is knap! Community Of The Spirit (tekst van Rumi) sluit af met meer ritme, meer variatie binnen het nummer, meer! Geef ons meer!
De albumtitel verwijst naar de tinnitus die de laatste 5 jaar opdook bij Anne Clark. Voortdurende oorsuizingen die ervoor zorgden dat ze niet meer kon componeren, niet meer live kon optreden. Een stukje artieste ging kapot. Een stukje Anne Clark ging kapot. Voor haarzelf was er sindsdien geen enkel moment van stilte meer in haar. Hoewel ze toch een andere soort van stilte vond: een diepere, meer abstracte vorm in de essentie van elk moment, in iedere observatie. Ze nam niets nog als vanzelfsprekend en niets bleef onopgemerkt.
Dit album is een hommage aan enkele schrijvers. Dichters die met hun werk het voortdurende geruis in haar draaglijk maakten. Een geschenk voor elke poëzieliefhebber. Een album dat Anne Clark maakte met heel haar hart. ‘Handmade, homemade and heartmade’.
Gevoelig, zacht met mooie muzikale arrangementen van Thomas Rückoldt is dit een pracht van een album. Twee artiesten die een knappe match vonden in dit project. Dansschoenen heb je niet nodig, maar scherp al je zintuigen aan voor deze plaat. Eén voor één zullen ze geraakt worden.
Facebook Thomas Rückold / Facebook Anne Clark / Website / Soundcloud / Spotify