Home ReviewsAlbum Reviews ALIEN SEX FIEND – Classic Albums Volume 2 (Cherry Red Records)

ALIEN SEX FIEND – Classic Albums Volume 2 (Cherry Red Records)

e cd-boxen die Cherry Red Records met de regelmaat van de klok uitbrengt blijven snoepgoed voor de alternatieve oren, zeker voor mensen die er destijds niet in slaagden om al het originele materiaal bij elkaar te verzamelen (oude plaatjes zijn nu eenmaal zeldzaam, en kosten bovendien veel geld!). Onlangs kwam er een tweede box uit van Alien Sex Fiend uit met daarop 4 albums die zijn uitgebracht in de tijdspanne tussen 1987 en 1992.

Een stijl kleven op Alien Sex Fiend is niet zo gemakkelijk. Doordat de band rond Nik Fiend werd opgericht in de fameuze Batcave (ook bands als Theatre Of Hate, Bauhaus en Sex Gang Children zijn daar geboren) krijgen ze vaak het etiket van goth opgeplakt. Een plaatje dat wel klopt, ten minste als je bereid bent om er een heleboel stijlen aan toe te voegen, want al bij al klinkt hun geluid meer als dat van Suicide dan de Europese deathrockvariant waarvoor de meeste Britse Batcavebands bekend stonden.

Het feit dat deze box op Cherry Red Records uitkomt is niet geheel toevallig, want hun allereerste single die een enorme klassieker werd (Ignore The Machine) verscheen op Anagram Records, een sublabel van Cherry Red Records dus. De band werd nadien enorm populair, vooral in Japan, en toerde met Alice Cooper.
1987, het tijdstip waarop de tweede volume van deze box begint, bleek enorm belangrijk. Een van de originele leden David James aka Yaxi Highrizer, hield het voor bekeken en verliet de band. Hoewel de band één van de pioniers van de goth-indusscène was, wisten zij dat het genre in het slijk zat, gelukkig bleven de Britten grensverleggende, interessante en eigenlijk best tijdloze albums uitbrengen.

Vier platen dus, en die zijn Here Come Germs, Another Planet, Curse en Open Head Surgery. Allemaal uiteraard netjes aangevuld met extra tracks en bij de beluistering ervan, valt enorm op hoe vooruitstrevend deze platen wel waren. De harsh gothgeluiden die in combinatie worden gebracht met industrial dance lijken wel het pad te hebben geëffend voor wat later de cybergothscène zou worden en waarmee we jammer genoeg net iets te veel mee werden geconfronteerd.

In tegenstelling tot vele andere zwartzakkenmuziek klonk de muziek van Nik en Mrs Fiend niet te overdreven donker, en werden er elementen bijgevoegd uit andere genres (bijv. de extravaganza uit de sciencefictionfilms uit de jaren 50) waardoor de muziek van deze Londense industrialgothrockers ook vandaag nog origineel blijft. Nu te ontdekken in een doosje met 4cd’s en naar Cherry Red-normen tegen een meer dan aardig prijsje! In de Engelstalige versie vind je de tracklist.