Home ReviewsAlbum Reviews Zer0 れい – NYX (Aquablanca 音楽レーベル)

Zer0 れい – NYX (Aquablanca 音楽レーベル)

De Kortrijkzaan Sebastien Dessauvage bracht onder de naam Zer0 れい de laatste jaren een karrenvracht aan releases uit. De meestal op vinyl en tape uitgebrachte werkjes verkochten als zoete broodjes in gespecialiseerde shops over de gehele wereld. In eigen landje is de bekendheid van Zer0 れい helaas wat aan de magere kant. Tijd dus om niet alleen de laatste worp van Zer0 れい maar ook het muziekgenre ‘vaporwave’ even in de schijnwerpers te plaatsen.

Vaporwave is niet alleen een subcultuur binnen de elektronische muziek maar ook een obscure, beeldende kunstvorm die ontstaan is op het internet. De trippy en ironische combinatie van visuele verwijzingen variëren van de iconografie uit de klassieke oudheid (wit marmer, gipsen bustes) tot simplistische digitale weergaven uit de jaren negentig en begin jaren 2000. De hoes van NYX is hier een voorbeeld van. Het muziekgenre ontstond gelijktijdig met de artistieke picturale stijl en grijpt terug naar vergeten en banale muziekjes uit de jaren ’80 en ’90, zoals loungemuziek, reclamemuziek, obscure pop en smooth jazz. Er wordt ook inspiratie gehaald uit videogames en spelconsoles die het vaporwave genre een nostalgisch gevoel meegeven.

Zer0 れい verwerkt heel wat van die stijlen uit vorige decennia in zijn producties maar gaat op deze uitgave nog een stapje verder. NYX is een release met twee nummers die elk een eigen gezicht hebben. 01 A is een hersenschimmige track met ambient en new age soundscapes. De zweverige klanken worden aangescherpt met flarden noise en vervormde glitch effecten. Op deze sonische golven lukt het echter niet om weg te dromen. Het achtergrondruis en de effecten houden de luisteraar bij de pinken. 01 A produceert een gevoel van industriële verlatenheid onder een koud, diffuus neonlicht.

Op 02 B daalt Dessauvage nog dieper in de catacomben van het industrieel verval. Met nijdige en hallucinerende soundscapes die vermengt worden met schurende klankpatronen creëert hij een spookachtige postmoderne leegte van waanzin. Dit nummer is een dystopische reflectie van onze materialistische maatschappij welke op de rand van totale vernietiging balanceert. Het artificiële geruis en gekraak versmelten zich met de echoënde dungeon synth golven tot een stevige brij ‘noisedarkambient’.

De elektronische klankconstructies op NYX getuigen van creativiteit en vindingrijkheid. Zer0 れい schept diverse futuristisch aanvoelende sferen van duister en mysterieus allooi. Deze aanrader is zowel digitaal verkrijgbaar als op tape, cd en minidisc (je leest het goed). Niet aarzelen bij de aanschaf is de boodschap want de verkoop van deze gelimiteerde uitgave loopt als een trein. Een Belgisch project om trots op te zijn.