Home ReviewsAlbum Reviews WEARYLAND – Letters (Son Canciones)

WEARYLAND – Letters (Son Canciones)

In 2015 brachten Alain Quateau, zijn dochter Maaike en haar vriend Ward Dhoore onder de naam Wearyland een prachtige, titelloze plaat uit op het Spaanse Son Canciones label. De plaat was bedoeld als iets éénmaligs. Maar door covid-19 begon het trio terug nummers te schrijven. Door de social distancing zakte het drietal namelijk stilaan in een donker gat. Ze en besloten om mekaar te steunen door elkaar brieven te schrijven. Die brieven zijn uiteindelijk songs geworden en het tweede Wearyland album kreeg dan ook de toepasselijke titel Letters.

© Wearyland

Alain Quateau speelde in eind jaren 80 bij The Paranoid Polaroids. Zijn dochter wou eigenlijk nooit in een bands spelen. Maaike wou enkel in haar vrije tijd wat piano spelen en zingen. Haar vader overtuigde haar evenwel om een eenmalige show te spelen in Barcelona. Na het optreden kreeg het trio een platendeal aangeboden.

Ward Dhoore kennen we als mede oprichter van Studio Trad en speelt in folk bands zoals Trio Dhoore, Spilar en Snaar Maar Waar. Samen brengen ze breekbare songs die raken tot het bot.

Het trio kondigde de nieuwe plaat aan met de single I Can’t Breathe, een pareltje dat nog geen twee minuten duurt maar zoveel zegt. Op deze plaat staan nog tien andere pareltjes die net zoveel indruk maken. De band hebben niet veel arrangementen nodig om toch iets intens neer te zetten. Gewoon een gitaar, af en toe wat piano, een bas, ingetogen percussie en dan die wondermooie stemmen.

Letters is een sublieme plaat geworden die een pakkend verhaal vertelt over liefde en intieme tederheid in tijden van kille afstand. Het trio maakte een gelimiteerde versie onder de naam Enveloppen Van Liedjes & Verhalen waar de cd en de teksten bijzitten die gedrukt zijn op kaartjes met de tekeningen van Ward Dhoore. Die versie is te koop voor slecht €12 via deze link.

Wearyland kan je aan het werk zien op 6 augustus in BARàBAZ (Kruibeke) waar het trio het voorprogramma verzorgd van Douglas Firs.