Home ReviewsAlbum Reviews WARPED DREAMER – Camphor Bush (Consouling Sounds)

WARPED DREAMER – Camphor Bush (Consouling Sounds)

by Jos Buersens

Soms is het al eens goed om even alle conventies en regels los te laten. Waarmee we je geenszins willen aansporen tot het dragen van dierenhorens en het bestormen van overheidsgebouwen, laat dat alvast duidelijk zijn.

De mens is van nature een erg intuïtief wezen. “Volg je buikgevoel!”, horen we maar al te vaak als goede raad maar als puntje bij paaltje komt, proberen we, in het kader van onze eigen gemoedsrust, onze zetten toch zo veel mogelijk berekend te doen. Het opgeven van controle boezemt angst in voor het onbekende en druist ook vaak in tegen de vele wijsheden die we meekregen als kind.

© Warped Dreamer – Live At Bimhuis – Consouling Sounds – 2021

Wij zijn echter blij om te zien dat er af en toe in België, en in dit geval ook daarbuiten, muzikanten zijn die lak hebben aan controle en conventies. Warped Dreamer mag zich dan ook zonder twijfel tot de voorgenoemde groep muzikanten rekenen. De intuïtieve avant-gardejazz van het kwartet demonstreert dat structuur de vijand is en dat intuïtiviteit en buikgevoel voldoende kunnen zijn om een contemplatief stukje muziek te creëren dat ons even doet stilstaan.

Na hun eerste eclectische wapenfeit Lomahongva, dat alweer van 2015 dateert, zijn de heren er terug met een eerste proevertje van hun nieuwste plaat Live At Bimhuis. Camphor Bush is de laatste track van het verwachtte album en is, naast een mogelijke ode aan een medicinale struik, een zeer intrigerend samenspel.

Tijdens het luisteren doet Camphor Bush bezwerend en bij momenten zelfs sjamanistisch aan. De geproduceerde geluiden gebieden ons om de link te leggen met traditionele indiaanse gezangen. Gevoelsmatig bestaat het nummer voor ons uit twee delen. In het eerste deel zijn het dromerige golven die gedijen en ons langzaam maar zeker in een staat van pure rust brengen. Het tweede deel is dan weer een reflectie van de onrust die tiert in ieder van ons en onze maatschappij. Ook in dit stuk vinden we echter een zekere rust terug, dit keer niet door het dromerige element maar door controle die wordt losgelaten en zich projecteert in een muur van geluid.

Na het horen van Camphor Bush kunnen we alvast niet meer wachten om de rest te horen en om dit mooie stukje muziek aan onze platenkast toe te voegen.

Men zegt wel eens dat in het land der blinden eenoog koning is. Indien je toch niet onmiddellijk overtuigd zou zijn van dit streepje muziek, raden wij je daarom aan je oog af te dekken en vervolgens nog eens te luisteren. Een onconventionele manier van luisteren voor een onconventioneel stukje muziek maar wij vermoeden dat je op deze manier wel zal zien wat we bedoelen.

FACEBOOK WARPED DREAMER / FACEBOOK CONSOULING