Home ReviewsAlbum Reviews WANTHANEE – S/T (V2 Records)

WANTHANEE – S/T (V2 Records)

In 2016 maakten we kennis met “de nachtegaal van De Panne”, beter bekend als Wanthanee, toen ze één van de winnaars was van de De Nieuwe Lichting (StuBru). De West-Vlaamse singer-songwriter was datzelfde jaar te zien op diverse festivals en we dachten dat er snel een album zou volgen. Maar Wanthanee Wadngam nam rustig haar tijd om nummers te schrijven en samen met haar partner Orson Wouters (Transistorcake, Sleepers Reign) zocht ze naar de juiste arrangementen. Nu, 5 jaar na de doorbraak is hier eindelijk het debuutalbum.

© Wanthanee

Only Shadows Remain, het lied waar alles mee begon is ook terug te vinden op het album. Door deze song kreeg Wanthanee het etiket “London Grammar van de lage landen” opgekleefd. En dat geld 5 jaar na het verschijnen van deze single nog steeds, want op dit album zweeft ze nog steeds op mooie warme soundscapes. Haar tweede single, As Long As We’re Breathing uit 2018, staat bizar genoeg niet op deze langspeler. Ze zou toch niet misstaan bij de andere dromerige tracks.

Wanthanee en Wouters zorgden er voor dat al die zweverigheid niet gauw gaat vervelen, er zit dan ook genoeg variatie in de nummers. Ook wondermooi zijn de pakkende arrangementen. De warme strijkers in de nummers matchen mooi met de zachte, fluwelen stem van Wanthanee.

Hopelijk is het grote publiek deze unieke singer-songwriter nog niet vergeten want ze heeft een gouden plaat afgeleverd. Elke song zit boordevol warmte die we de komende koude herfst en winterdagen zeker gaan nodig hebben.

Op 9 november stelt Wanthanee haar album live voor in de Brusselse Ancienne Belgique.