Home ReviewsAlbum Reviews VENJA – Galactic Underground Vol. 2 (Eigen Beheer)

VENJA – Galactic Underground Vol. 2 (Eigen Beheer)

Er zijn wijnen die alleen maar beter worden wanneer ze lang rijpen. Venja is zo een project. Al meer dan dertig jaar componeert de sympathieke Limburger, Johan Geens, elektronische muziek. Gestoeid op de klassieke Berlijnse school, kneed Venja ambient en elektronica met een snuifje neo-klassieke invloeden tot boeiende sonische avonturen. Johan Geens is tevens de organisator achter het B-Wave festival en de man achter de interessante ambient cd-releases, met alleen Belgische artiesten, Ambient Nation.

Venja had ons al weggeblazen met zijn eerste Galactic Underground uitgave en zette deze prachtige muziek ook nog eens live in de verf op het Cosmic Nights Festival 2018 in het planetarium van Brussel. Galactic Underground Vol. 2  slaat niet alleen dezelfde weg in, Johan Geens kreeg ook de medewerking van enkele heel bijzondere, talentvolle artiesten in het elektronische muziek genre.

De release staat als een huis, gevuld met diepe ambient golven die af en toe ook een bombastisch kantje hebben. De elektronische pulsen bevatten rakende, emotionele klanken die tot in het detail voorzien werden van atmosferische soundscapes en effecten. Deze schitterende reis met kosmische muziek wordt nog eens extra ingekleurd door de input van de Amerikaanse grootmeester Michael Stearns (ook met gesproken tekst), het Noorse ambient gitaarwonder Erik Wøllo (Novae Terrae) en de Japanse radio drama actrice Nyoko Mizuki.

Galactic Underground Vol. 2 uit dreiging, mysterie en emotie samen in een ambiance verpakt met een uitmuntende productie. Venja laat met deze cd horen dat er nog steeds boeiende elektronische escapades uit de mouwen van de oudere garde kunnen getoverd worden. Deze fantastische Belgische elektronische muziek is verkrijgbaar op een gelimiteerd siliciumschijfje van honderd stuks. Dit is helende muziek voor de ziel. Gewoon zonder aarzelen, kopen dat ding.