Home ReviewsAlbum Reviews VEERMAN – Gefluister Van De Stroom

VEERMAN – Gefluister Van De Stroom

by Francis van den Broeck

Gefluister Van De Stroom is het eerste Nederlandstalige album van Arne Vyt. Arne, onder andere ook bekend van Robotbeton, brengt kleinkunst geïnspireerd op de onzichtbare ‘stroom’ die rondom, in en door ons loopt. Veerman leert ons luisteren naar deze stroom. Arne is een muzikale duizendpoot en hij neemt naast de zang ook de instrumenten voor zijn rekening. Hij schrijft vanuit het buikgevoel en eigen opgedane emoties.

Ik Versier Jouw Hoofd, de eerste singel uit het album. Het nummer start vrij mysterieus met enkel een tokkel op de gitaar en een veelbelovende stem. Na enkele maten start er een haast groovy ritme. Je begint spontaan mee te wiegen. Een elektrische gitaar neemt over en tovert een leuke solo uit de hoed. Je hoort meteen dat de zanger geschoold is. Niets dan lof voor zijn zuivere stem. Arne Vyt gebruikt die dan ook voluit en net hierin schuilt het gevaar op herhaling. Na een tijd verliest de song daardoor aan kracht.

Het fragiele begin in combinatie met de zuivere stem van Arne maakt je meteen nieuwsgierig naar de tekst van Klein Meisje. Het nummer is deels autobiografisch. Volgens Arne kwam de tekst spontaan nadat ‘het meisje en haar vriend’ het net hadden uitgemaakt. Geen percussie hier, maar halverwege een knisperende gitaar op de achtergrond. Best een goed en modern kleinkunstnummer, ideaal om naar te luisteren languit onder de sterrenhemel.

Speelgoedmevrouwtje, de naam alleen al, klinkt veelbelovend. Het is iets meer uptempo. Een eenvoudige klassieke en elektrische gitaar en ergens in de achtergrond een keyboard: eenvoud siert. Maar na een poosje voel je toch dat er iets ontbreekt aan het nummer. Arne tracht dit op te vangen door een mooie solo. Een mondharp of dergelijke was misschien de oplossing. Zoals vele nummers in dit genre kan je de tekst vrij interpreteren, wat het alleen maar boeiend maakt.

Donkere Bos gaat over onze innerlijke stem, ons ego. Het nummer begint mysterieus en enkele verrassende akkoorden maken het zelfs wat Oosters. Geen franjes in het nummer, en dat vraagt het ook niet. Een ijzersterke tekst die je doet verdwalen in je eigen hoofd.

Lore Vyt, de zus van, zingt mee op de song Buik. Zou zij ‘het meisje’ zijn? Het mag gezegd, de loepzuivere stemmen zitten blijkbaar in de familie. Het nummer gaat over de geborgenheid die we ervaren vóór we geboren worden en de tegenstelling tot de harde werkelijkheid nadien. Het originele thema is aangenaam gebracht, weerom met dezelfde eenvoud. Er is iets meer plaats voor een baspartij op het einde van dit nummer. Zo creëert Arne een leuk, uptempo einde.

Een thema dat ons allemaal wel al eens heeft beroerd, horen we in Klein Monstertje dat gaat over een vriend die zichzelf van het leven beroofde. De gitaar komt deze keer los uit de pols. Muzikaal is dit één van de betere nummer op het album. Er zit net dat tikkeltje meer in. Zeker het haast scheurende effect op de gitaar halverwege verrast. Het is een lied van meer dan zeven minuten waarin de stiltes soms wat vreemd aandoen. Alsof het lied telkens weer eindigt.

Denk je aan zelfmoord en heb je nood aan een gesprek, dan kan je terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be