Home ReviewsAlbum Reviews VARIOUS ARTISTS – Deewee Foundations (Deewee)

VARIOUS ARTISTS – Deewee Foundations (Deewee)

David en Stephen Dewaele brengen hun eigen muziek en die van artiesten die zij zelf goed vinden, al vijf jaar lang uit op hun eigen Deewee label. Voor de 50ste release van dit label brengen de broers voor het eerst een compilatiealbum uit met maar liefst 27 nummers die allemaal geproducet en gemixt werden door hen.

© DEEWEE

Foundations is een soort “best of” van alles wat Deewee de voorbije jaren publiceerde. Inclusief drie gloednieuwe singles: Bear With Me (And I’ll Stand Bare Before You) van Charlotte Adigéry (die ook nog eens terugkomt met Paténipat), het alter ego van Mozes Mosuse (zoon van Ronny) die debuteert met zijn project Movulango met het dromerige Leave en ex-Klaxons James Righton met het funky Release Party.

Natuurlijk staan er ook enkele nummers op van David en Stephen zelf, onder de naam Soulwax, EMS Synthi 100 en Die Verboten (met de dj Riton). Voor Heaven Scent gebruikten de gebroeders een opname van Chloë Sevigny, die het gedicht Prayer To Sainte Thérèse voorlas. Ook Charlotte Adigéry’s partner in crime Bolis Pupul/ Boris Zeebroek is te horen met twee groovy nummers, Moon Theme en Wèi?

Nog bekend volk op deze compilatie: achter Extra Credit schuilen de dj’s Justin Strauss en Marcus Marr en Joe Goddard van Hot Chip. Het trio brengt een gegarandeerde “floorfiller”, wat een zalige song. Laima is het muzikale pseudoniem van de Braziliaanse-Britse Laima Leyton, die zingt op de zwoele beats van haar partner Igor Cavalera (Soulwax en Sepultura).

Wie heimwee heeft naar de discotheken en eens serieus uit de bol wil gaan, kan zich met deze verzamelaar helemaal uitleven. Alle tracks op de dubbel cd (of drie lp’s) zijn heel aanstekelijk. Foundations is dan ook de perfecte soundtrack voor een fantastisch feestje.