Home ReviewsAlbum Reviews TOMBSTONES IN THEIR EYES – Looking For A Light (Kitten Robot Records / Somewherecold Records)

TOMBSTONES IN THEIR EYES – Looking For A Light (Kitten Robot Records / Somewherecold Records)

Sinds 2015 maakt het vierkoppige Tombstones In Their Eyes psychedelische rock met invloeden van weed, shoegaze, desert rock, gothic en neo-garagerock. Na twee albums wil de band uit Los Angeles zich minder focussen op depressieve en donkere vibes. Ze willen op hun derde album meer hoop laten klinken. Ze weken zelfs zo ver af van het “doom en gloom pad” dat er zelfs een liefdeslied op de plaat staat.

© Tombstones In Their Eyes

Voor Looking For A Light dook band de studio in met producer Paul Roessler (speelde vroeger keyboards bij onder andere The Screamers, 45 Grave en Nina Hagen), die verschijnt op het label van 80’s new wave legende Josie Cotton. Cotton vergelijkt de muziek van Tombstones In Their Eyes met een junkie dichter die rond de poolcirkel aan het reizen is, onderweg naar nergens.

De muziek op het album klinkt alsof de band serieus wat joints rookte vooraleer ze de studio in doken. Alle nummers hebben dan ook een vrij lome vibe. Een beetje als een combinatie van de stonerrock van Kyuss die The Jesus & Mary Chain tegenkwam ten tijde van Psychocandy terwijl Spaceman 3 ook even goedendag kwam zeggen. Op zich geen slechte combinatie.

De songs klinken vrij log maar af en toe wordt er wat licht in de mix gegooid, alsof de band probeert om de nummers wat poppy te doen klinken. Dat verklaart natuurlijk de titel van dit album. Maar echte “shiny happy people-muziek” zal Tombstones In Their Eyes nooit maken vrezen we, en dat hoeft ook helemaal niet.

Looking For A Light is echt wel een knappe plaat waar je niet stoned voor hoeft te zijn om ze goed te vinden. De band heeft een unieke sound die het hele album overeind blijft.

BANDCAMP/FACEBOOK