Home ReviewsAlbum Reviews TIN FINGERS – Groovebox Memories (V2 Records)

TIN FINGERS – Groovebox Memories (V2 Records)

In 2017 bracht Tin Fingers de debuutep No Hero uit die overal lovend onthaald werd voor de originele, vintage altpop composities. Felix Machtelinckx en co waren erg gemotiveerd om terug de studio in te duiken en kwamen naar buiten met de singles Glow, Fomo For Kids en Red Socks. Daarna werd het stil rond Tin Fingers. De band begon te twijfelen aan de nummers. Door jarenlang aan het album te werken nam de stress toe en besloot Machtelinckx om even de pauzeknop in te drukken. Het was tijd om te herbronnen.

© Tin Fingers

Tijdens die pauze werkte Machtelinckx samen met Hendrik Willemyns aan de nieuwe Arsenal, Rhythm Of The Band. Die ervaring gaf Felix terug zin om aan het Tin Fingers-album te werken. Nadat keyboardspeler Michaël Lamiroy uit de band stapte, ging Machtelinckx samen met gitarist Quinten de Cuyper, op zoek naar de roots van Tin Fingers. Ze botsten op de donkere folksongs die ze vroeger maakten. Helemaal andere nummers dan wat ze nu maakten. Ze gebruikten toen ook nog een groovebox wat meteen de titel van het nieuwe album verklaart.

Die donkere folksongs zijn Tin Fingers volledig ontgroeid hoewel we in nummers als Cross en Privacy toch nog folky elementen terugvinden. De andere nummers op de plaat variëren van sfeervolle electro tot straffe floorfillers. Het valt op dat dit viertal het evenwicht teruggevonden heeft en zichzelf opnieuw uitvond zodat dit een heel fris en overtuigend album is geworden.

Groovebox Memories is een optimistisch, zomers album waarin de twijfels die het productieproces vertraagden totaal niet op te merken zijn. Tin Fingers stelt het album op 3 juli live voor tijdens Werchter Parklife als voorprogramma voor Arsenal.