Home ReviewsAlbum Reviews THOMAS MAARTEN VAN DER ZWAN – Journey On Foot To Yellow Top (Eigen Beheer)

THOMAS MAARTEN VAN DER ZWAN – Journey On Foot To Yellow Top (Eigen Beheer)

Met een naam die staat als een huis, sloop hij al een paar keer in onze nieuwsberichten binnen. Thomas Maarten van der Zwan is een schrijver en fotograaf die ook experimentele muziek maakt. Deze duivel doet het al is reeds een vijftiental jaar actief en beweegt zich doorheen verschillende muziekgenres. Op zijn laatste roersels richt hij zich meer op concept gebaseerde composities. Journey On Foot To Yellow Top is geïnspireerd op een intrigerend verhaal uit de tijd dat Engeland nog verbonden was met het Europese vasteland.

De laatste nieuwe van Thomas Maarten van der Zwan is een  boeiende mix van elektro-akoestische postrock gedragen door zweverige (gitaar) ambient structuren. Deze Leuvenaar van Nederlandse origine houdt van een iets ingewikkeldere aanpak om zijn experimentele melodieën in een muzikaal vertelsel te gieten.

Journey On Foot To Yellow Top is een zwaar beladen rugzak die maar tot zijn recht komt na een paar intense luisterbeurten. De muziek ademt een mystiek avontuur uit dat geconstrueerd werd rond experimentele gitaarsoundscapes en waanzinnige geluidsimprovisaties. Af en toe verloren we de weg in de brij van klanken die een melancholische leegte in het hoofd van de luisteraar veroorzaakt.

Op zijn vorige cd Angels Don’t Eat neigde Thomas Maarten van der Zwan eerder naar een treurige maar ook krachtige Damon Albarn-sound. Op deze release laat hij zijn stem achterwege en gaat voluit voor de instrumentale uitwerking van zijn raadselachtig verhaal. De vier composities bevatten een reeks emotioneel beladen klanken die meer vragen stellen dan dat ze antwoorden geven. De muziek is dromerig en doet het onwaarschijnlijke, prehistorische verhaal langzaam tot leven komen.

Dit is een krachtige release die na een tijdje rijpen zich tot een monumentaal stukje muziek schimmelt. We zijn er hier even niet goed van.