Home ReviewsAlbum Reviews THOMAS FRANÇOIS – 3.3 (Eigen Beheer)

THOMAS FRANÇOIS – 3.3 (Eigen Beheer)

Thomas François kenden we tot hier toe vooral als toetsenist bij de Genkse newwaveband Siglo XX. Dezer dagen pakt hij uit met zijn debuutalbum 3.3. Hij werkte drie jaar aan dit album en iedere druppel tijd en liefde die hij erin stak, weerklinkt in (3×3=) 9 excellente tracks, waarbij we het talent van deze man in iedere toetsaanslag kunnen horen. De evolutie doorheen het album staat symbool voor Thomas’ eigen leven. Zijn verleden, zijn heden, zijn toekomst.

Hij weet de stad te verweven met geluiden van spelende kinderen, politiesirenes en het geruis van leven in de buurt van het openbaar vervoer en de wind. Met pianospel dat van diepdonker naar levendig wervelend overgaat, neemt het instrumentale The City je 9 minuten lang mee door de straten. Straten gevuld met levendige eenzaamheid, ontwakende ochtendtonen die bijna mechanisch richting arbeid stappen, de warme heartbeat van thuiskomen…

In Rewinder horen we doffe ritmes en diep trillende synths de melancholische vocals omwinden. Mark Toth schreef en producete dit nummer samen met Thomas. In de warme tonen worden de woorden van Is It Not? omfloerst. De voorzichtige traagheid en de vervormde vocals maken dit een prachtig breekbare track die openbloeit tot een ritmische frisheid. In Memory Of J.J. laat roerend de piano weerklinken in triggerende en uitwasemende geluiden van herinneringen die steevast mooi moeten zijn.

Voor Out Of My Bed  werd samengewerkt met Veerle Vandewal die voor de knappe zanglijn zorgt, en producer Patrick Dubois. Een levendige, volle song die er staat! Dat het een album is dat drijft op verschillende sferen, bewijzen ook het dromerige Harmony III en het zachte We Colour The Moon met prachtige zang van Eva Brans.

Reversing Time is een nummer met heel wat gastmuzikanten. We horen saxofoon, fluit, klarinet (door Steven Marx), gitaar (Daan Van Robays), bas (Patrick Dubois) en drums (Zjef Cludts) opduiken. Een heerlijk nummer dat in een experimenteel hippie-sfeertje baadt! Afsluiten met een cover van The Beatles… riskant? Niet in dit geval, want I Saw Her Standing There klinkt mooier dan ooit. ‘How could I dance with another when I saw her standing there?’

Denk aan een bijzonder mooie ontmoeting tussen Nils Frahm en Kraftwerk, samen op een roodfluwelen bank achterin een pianobar. Voeg er Lyenn aan toe voor de sfeer. Als je zelf dit prachtige debuut in huis wil halen, stuur Thomas dan een PM via zijn Facebookpagina of een mailtje naar thomasfrancois85@hotmail.com.