Home ReviewsAlbum Reviews THISQUIETARMY x AWAY – The Singularity, Phase II (P572)

THISQUIETARMY x AWAY – The Singularity, Phase II (P572)

Wie het vorige meesterwerkje van Eric Quach (Thisquietarmy) en drummer Away (Voivod) tegen de trommelvliezen duwde, kon niet ontkennen dat het knetterend klikte tussen de twee Canadezen. Het sci-fi dronemetal album The Singularity, Phase I  kreeg wereldwijd lovende recensies door de gespecialiseerde muziekpers. We werden dus helemaal niet verrast dat de ontstane chemie tussen de twee muzikanten een (logisch) vervolg zou krijgen met The Singularity, Phase II.

Het blijft natuurlijk verleidelijk om in herhaling te vallen met zulke platen. Maar neen, Quach en Away (Michel Langevin) gaan het gevaar van doublure op een professionele manier uit de weg. Het duo zoek met hun experimentele ideeën en improvisatietechnieken een weg naar uitdagende en onbetreden paden. Quach’s gitaardrones galmen op The Singularity, Phase II in een gevarieerd klankspectrum en provocerende stijl. Klasbak Away timmert met precisie Quach’s sonische golven evenwichtig en gedisciplineerd dicht. De drummer van de cultband Voivod creëert ook interessante spanningsvelden die tussen de resonanties opduiken.

De soundscapes op The Singularity, Phase II zijn niet alleen avontuurlijk maar gonzen ook zwaarder en bombastischer dan op hun vorige plaat. Het duo voorziet fragmenten van dromerige rustpunten en schept zelfs onverwachte psychedelische sferen tussen het brommende snaren en elektronisch pulsen. Op de laatste track gooit Away zich volledig los in een kolkende waterval van complex drumwerk.

Thisquietarmy x Away smeden het ijzer op zijn heetst en leveren met The Singularity, Phase II terug een briljante sci-fi dronemetal plaat af. Deze vette kluif is naast de digitale versie ook verkrijgbaar op gelimiteerd neon roze vinyl. Het mystieke artwork werd ook door Eric Quach en Michel Langevin verzorgd.